Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Easy_Mike
ang dom häringa delarna...kan ngn volvo nummret på dom?
den inkompetenta personen på min lokala volvo affär hade ingen aning om vad jag ville ha :roll:

tack på förhand.
av Frigge
SELOG skrev:Jag undrar om någon kan tala om varför det ibland är svårt att få in 1:an och backen ibland, specielllt om det är kallt ute. Tacksam om någon kan hjälpa mig! Tack på förhand
På en 2,0 t är det vajrar o ingen Växelföraraxel med bussningar.

Det troliga felet på din bil är att Lamellen kärvar på utgående axel från växellådan. Det enda man kan göra då är att ta ner lådan o smörja axeln.

/Fredrik
av azzo
Nu har jag fixat växlarna på min bil. äntligen funkar der perfekt. :D :D
Användarvisningsbild
av hemglass
Frigge skrev:
SELOG skrev:Jag undrar om någon kan tala om varför det ibland är svårt att få in 1:an och backen ibland, specielllt om det är kallt ute. Tacksam om någon kan hjälpa mig! Tack på förhand

Det troliga felet på din bil är att Lamellen kärvar på utgående axel från växellådan. Det enda man kan göra då är att ta ner lådan o smörja axeln.

/Fredrik
Nej , på en 2,0T är det inte vajrar, däremot är det så på de bilar utan turbo :)
hemglass skrev:
Frigge skrev:

/Fredrik
Nej , på en 2,0T är det inte vajrar, däremot är det så på de bilar utan turbo :)
ö nej fel igen t4 å 2.0t,gdi så är det vajrar resterande 1,6.1,8.2,0 så är det stag
Användarvisningsbild
av hemglass
hmm. nu blev jag lite osäker... men jag har för mig att bensinturbobilarna (2,0T samt T4) har stag eftersom en wireöverföring har tydligen inte samma precision som staget. Och det gör att den extra kraften som volvos turbobilar har , skulle snabbt försämra växellådan i denna. Jag har också för mig att det sitter samma låda i V70 (tidigare modellen)
Det satt tydligen en wireöverföring i den första T4 lådan, men höll inte så därför blev det en annan lösning, nämligen staget...

Rätta mig om jag är felinformerad, men visst är wire sämre än stag(?) :???:
av Hellrider
hemglass skrev:hmm. nu blev jag lite osäker... men jag har för mig att bensinturbobilarna (2,0T samt T4) har stag eftersom en wireöverföring har tydligen inte samma precision som staget. Och det gör att den extra kraften som volvos turbobilar har , skulle snabbt försämra växellådan i denna. Jag har också för mig att det sitter samma låda i V70 (tidigare modellen)
Det satt tydligen en wireöverföring i den första T4 lådan, men höll inte så därför blev det en annan lösning, nämligen staget...

Rätta mig om jag är felinformerad, men visst är wire sämre än stag(?) :???:
Noppz
Användarvisningsbild
av hemglass
åhjo... :lol:

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]