Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hemglass
Alltså har jag blivit lurad av nån ? jag har fått information att det är stag i växelöverföringen från växelspaken till växellådan i en volvo v40 2,0T (även samma för T4)
Wire har jag fått för mig att det inte ger samma precision som staget och eftersom kraften är större på turbobilarna så sitter det stag på dem ....
Staget behöver ingen justering som wiren behöver......

Stag till 2,0T och T4
Wire till 1,6, 1,8 1,8i, och 2,0
Dieslarna vet jag inte...

Har jag rätt eller .....
:)
av Kojje
Rätt.
av Frigge
Fast det är tvärtom vad gäller justering. Vajer behöver aldrig justeras,däremot växelföraraxel.

/Fredrik
av Hellrider
hemglass skrev:Alltså har jag blivit lurad av nån ? jag har fått information att det är stag i växelöverföringen från växelspaken till växellådan i en volvo v40 2,0T (även samma för T4)
Wire har jag fått för mig att det inte ger samma precision som staget och eftersom kraften är större på turbobilarna så sitter det stag på dem ....
Staget behöver ingen justering som wiren behöver......

Stag till 2,0T och T4
Wire till 1,6, 1,8 1,8i, och 2,0
Dieslarna vet jag inte...

Har jag rätt eller .....
:)
NEJ
Det är samma låda i turbobilarna som till gammla 70´n, alltså så är det wirar till turbona,samt en annan variant i gdi´n,sen så är det stag i dom övriga sugmodellerna,där slits alltid bussningarna i stagen,så det är svårt att få in backen eller 1:ans växel.herregud jag har haft ner mängder av 2.0t lådor å bytt svänghjul för i världen så tjöta inte!
av Mazz
Ledsen för jätte bump, men är dom vajrarna någon man justerar själv om man är rätt nybörjare på bilar?
Och vad gör man? Får förhoppningsvis reparationsbok imorgon, där kanske det är besrivet också =)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hur lådor/motorer är kombinerade har jag ingen större koll på, men så här är det:
Låda från renault har stag på undersidan. Då ligger backen till vänster om ettan och du få lyfta på en ring för att få i den. Samma låda satt på 400-serien. Blir glappigt med tiden.

Volvos låda har vajrar på översidan på lådan. Backen till höger om fyran. Som krusell säger, samma typ som 850. Brukar inte ställa till med några problem, vad jag minns kanske jag har bytt en vajer på 13 år som volvomek.
eftersom kraften är större på turbobilarna så sitter det stag på dem ....
Kraften på stag/vajer beror väl ändå på den som rycker i spaken, inte på turbon...?

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]