xabio skrev:Hej igen,
Är det svårt att byta till andra högtalare än Volvo original, dvs, behöver man löda , hur sätter du fast själva högtalarna (är det skillnad mot att byta till andra Volvo originalhögtalare?), finns det färdiga håligheter där du bara "klipsar" in dina högtalare, eller måste du "bygga om" lite? Jag har nämligen blivit inspirerad av ditt projekt och funderar starkt på att påbörja mitt eget.
Hallo där=)
Njae det är mycket pill det är det. Löda är ett måste men det klarar vilken amatör som helst, se till att det blir varmlödning bara! Högtalarna som du ser på bilden är monterade i 6.5" bafflar som ligger centrerade på orginalhålen. Därefter har jag använt bult och låsmutter med mellanplåten nermonterad (detta är ett helvete och mycket jobb enligt mig), det sitter 4 stycken bultar genom högtalarna, genom baffeln och genom plåten, sedan har jag 3 bultar som endast går igenom baffeln och bak i plåten för hård montering.
Ska man göra detta så rekommenderar jag 1 paket STP M1 mattor av butyl från BRL som kostar 498 kr för 8 ark och dessa räcker gott och väl till framdörrarna! Så det enda ombyggnad jag har gjort var att anpassa baffeln för skruvhålen runt om till mellanplåten. Med andra ord så fram med en dremel när grejerna är monterade och slipa fram multarna till mellanlåten. Just det, baffeln jag köpte är från blekingebilradio och är en universal och det är ett KRAV att ha en sådan eller tjockare baffel om man inte köper högtalare med väldigt lågt byggdjup.
Mina högtalare sitter ca 1 cm ifrån dörrhissens regel på insidan och detta med en baffel som bygger ca 2-3 cm.
Jag tycker dock att man ska köpa sig ett nytt steg till slut för jag märker ändå att det INTE går att köra alltför hög volym på stereon utan att det blir smått distorsion vilket i slutändan skadar högtalarna!
Så dem som vill uppgradera men inte lägga alltför mycket så rekommenderar jag DLS CA41 slutsteget med högnivåingång och autostart funktion. Detta steg kostar 2400 kr och deras UP6i kit är underbara!
Finns självklart billigare kit från dls men deras steg skulle jag satsa på om jag vill komma undan "billigare".
Jag ska försöka med hjälp av backes att dokumentera mer med bilder nu framöver, speciellt på mitt kolfiberbygge men även min inbyggnad av en dubbeldin dvd från Pioneer som jag tror de flesta ni kommer tycka blir grymt bra! Längtar till jag får lite mer pengar nu så jag kan köpa mig ett DLS RA40 steg sen blir det bygga av som satan för att allting ska se så orginal ut som möjligt.
// Fellow
S40N T5 "The Joker" Autotech steg 2 multifuel
http://www.garaget.org/fellow