NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
jonnyk skrev:Fellow:
Är det endast två kontakter som går till högtalarna och diskanterna? Tänkte på om det bara är klippa och skarva när man byter :)?

Värt att notera är att jag har Premium sound, men tycker inte att diskanterna håller måttet....
Bara att klippa och löda:)
Bild
av jonnyk
Gäller detta även resterande högtalare?

Och hur bra är igentligen förstärkaren som är inbyggd i premium? kommer jag märka skillnad om jag byter ut alla högtalare men använder befintlig förstärkare etc?
Användarvisningsbild
av Fellow
jonnyk skrev:Gäller detta även resterande högtalare?

Och hur bra är igentligen förstärkaren som är inbyggd i premium? kommer jag märka skillnad om jag byter ut alla högtalare men använder befintlig förstärkare etc?
Resterande högtalare har jag dragit nya större kablar, orginalförstärkaren vet jag inte om den levererar tillräckligt då jag inte kopplat in dem till steget ännu men det kommer veckan efter jul ett svar hur orginalsteget presterar med ett DLS UP6i kit.

Resterande 2-vägshögtalarna sitter det 4 kablar per högtalare, dem har jag inte koll på vad som är vad eller om dem byter färg på vägen. Vet bara att kablarna från högtalaren är gråsvart/gråvit och helsvart/helvit på förardörren. Men den helvita och helsvarta kablarna återfinns inte på kontakstycket in i slutsteget.

Men hifimick på garaget.org har använta orginalkablage på sina högtalare så fråga honom.
Användarvisningsbild
av Fellow
Kan nu efter att jag fått mitt DLS UP6I kit inkopplat på orginalsteget intyga att det blir en jäkla skillnad! Så vill man börja i någon ända för att få bra ljud så kan man börja med att byta högtalare och dämpa dörrarna. Detta gör stor skillnad kan jag säga iaf! Jag kommer vidareutveckla med Dubbeldin-DVD och DLS RA40 steg till högtalrna. Kommer nog fortsätta köra orginal premium sound i bakdörrarna tills vidare.
Användarvisningsbild
av Fellow
Har nu även inhandlat mig en Pioneer AVH-4100 dubbeldin DVD från BRL för 6200 kr. Denna kommer att monteras senast i mars då jag måste inhandla nytt steg innan jag kan sätta in dvdn. Men kommer update lite allteftersom. Håller på och strular med försäkringsbolaget just nu bara som inte vill betala mig för min whiplashskada efter olyckan.
av xabio
Fellow skrev:Kan nu efter att jag fått mitt DLS UP6I kit inkopplat på orginalsteget intyga att det blir en jäkla skillnad! Så vill man börja i någon ända för att få bra ljud så kan man börja med att byta högtalare och dämpa dörrarna. Detta gör stor skillnad kan jag säga iaf! Jag kommer vidareutveckla med Dubbeldin-DVD och DLS RA40 steg till högtalrna. Kommer nog fortsätta köra orginal premium sound i bakdörrarna tills vidare.

Hej igen,
Är det svårt att byta till andra högtalare än Volvo original, dvs, behöver man löda , hur sätter du fast själva högtalarna (är det skillnad mot att byta till andra Volvo originalhögtalare?), finns det färdiga håligheter där du bara "klipsar" in dina högtalare, eller måste du "bygga om" lite? Jag har nämligen blivit inspirerad av ditt projekt och funderar starkt på att påbörja mitt eget.
Användarvisningsbild
av Fellow
xabio skrev:Hej igen,
Är det svårt att byta till andra högtalare än Volvo original, dvs, behöver man löda , hur sätter du fast själva högtalarna (är det skillnad mot att byta till andra Volvo originalhögtalare?), finns det färdiga håligheter där du bara "klipsar" in dina högtalare, eller måste du "bygga om" lite? Jag har nämligen blivit inspirerad av ditt projekt och funderar starkt på att påbörja mitt eget.
Hallo där=)
Njae det är mycket pill det är det. Löda är ett måste men det klarar vilken amatör som helst, se till att det blir varmlödning bara! Högtalarna som du ser på bilden är monterade i 6.5" bafflar som ligger centrerade på orginalhålen. Därefter har jag använt bult och låsmutter med mellanplåten nermonterad (detta är ett helvete och mycket jobb enligt mig), det sitter 4 stycken bultar genom högtalarna, genom baffeln och genom plåten, sedan har jag 3 bultar som endast går igenom baffeln och bak i plåten för hård montering.
Ska man göra detta så rekommenderar jag 1 paket STP M1 mattor av butyl från BRL som kostar 498 kr för 8 ark och dessa räcker gott och väl till framdörrarna! Så det enda ombyggnad jag har gjort var att anpassa baffeln för skruvhålen runt om till mellanplåten. Med andra ord så fram med en dremel när grejerna är monterade och slipa fram multarna till mellanlåten. Just det, baffeln jag köpte är från blekingebilradio och är en universal och det är ett KRAV att ha en sådan eller tjockare baffel om man inte köper högtalare med väldigt lågt byggdjup.
Mina högtalare sitter ca 1 cm ifrån dörrhissens regel på insidan och detta med en baffel som bygger ca 2-3 cm.

Jag tycker dock att man ska köpa sig ett nytt steg till slut för jag märker ändå att det INTE går att köra alltför hög volym på stereon utan att det blir smått distorsion vilket i slutändan skadar högtalarna!
Så dem som vill uppgradera men inte lägga alltför mycket så rekommenderar jag DLS CA41 slutsteget med högnivåingång och autostart funktion. Detta steg kostar 2400 kr och deras UP6i kit är underbara!
Finns självklart billigare kit från dls men deras steg skulle jag satsa på om jag vill komma undan "billigare".

Jag ska försöka med hjälp av backes att dokumentera mer med bilder nu framöver, speciellt på mitt kolfiberbygge men även min inbyggnad av en dubbeldin dvd från Pioneer som jag tror de flesta ni kommer tycka blir grymt bra! Längtar till jag får lite mer pengar nu så jag kan köpa mig ett DLS RA40 steg sen blir det bygga av som satan för att allting ska se så orginal ut som möjligt.

// Fellow
Användarvisningsbild
av Fellow
Så, nu har jag hittat mig ett steg och bakhögtalare som jag fått tag på till KANONPRIS. Rockford T600-4 och DLS 424 koaxialer för 4500 kr i paketpris. Riktigt grymt och detta inhandlar jag i slutet av januari så ska jag förhoppningsvis kunna bygga ihop lite till febraruaris slut.

Liten tjuvtitt på vad som kommer
Bild

Basarna ska rivas ur sin låda och sättas in i en ny anpassad för bilen med portar upp i hatthyllan.
Kommer inte vinna några ljudtävlingar men det kommer bli det snyggaste bygget iaf till C30/S40N/V50.
Användarvisningsbild
av olindh
Det verkar som ett fint ljudpaket!

Hur funkar det att sätta i en annan stereo i C30n? Det blir väl ganska svårt med tanke på att ECC och originalstereo är i samma panel?
Användarvisningsbild
av Fellow
olindh skrev:Det verkar som ett fint ljudpaket!

Hur funkar det att sätta i en annan stereo i C30n? Det blir väl ganska svårt med tanke på att ECC och originalstereo är i samma panel?
Det är samma problem i min som i din, vi har båda den flytande konsolen. Jag vill inte avslöja för mycket hur mitt ska se ut förrns det är klart men ingen har gjort som jag tänker göra ännu men när det blir klart så får ni se min lösning på problemet. Att ECC och orginalstereo är i samma panel är inga problem, bara ett hinder som går att lösa:) Den nya stereon installeras separat från bilens system och om du väljer att flytta ECC eller inte är upp till en själv. Finns lösningar där folk sätter in en till stereo o kopplar på externt som inte har något med orginaldelarna att göra. Finns dem som sätter in en enkeldinstereo där orginalspelaren sitter idag. Mitt går ut på att det ska se ut som om det är från fabrik med kolfiber istället för plasten:) Bygget sätts igång så fort som möjligt nu iaf!

Så här ser det ut idag! Jag lägger upp en ny likadan bild när allt är klart:)
Bild

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]