Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har ett problem med min volvo 740 med B230F motorn. Ibland när man minst behöver det så startar den endast med startgas kallt som varmt väder. Jag har alltid gnista när detta fel uppstår men spridarna får ej någon ström då jag försöker starta (kontrollerat med multimeter, får ström under drift). Duschar man lätt med startgas så startar bilen och går prima. Som sagt bilen går precis som den ska när motorn är igång men det är just ibland den vägrar starta (pga att spridarna ej öppnas då dom ej får ström).

Vad kan det vara för fel? hur ska jag felsöka detta?
Kan man få fram någon fel kod? isf hur?

Ni som haft samma problem eller vet vad som är fel får gärna dela med er om detta så kanske just du blir bjuden på max :-)-)
vet ej vilket styrsystem jag har, hur kollar jag detta?
Sedan är ju felet alltså bara att spridarna (ibland) inte får någon spänning när jag försöker starta men gnistar har jag. Fungerar prima om man duttar i startgas så att säga. Kan det även vara relät där endå även fast den fungerar när man dragit igång den?
tetrius skrev:Jag har ett problem med min volvo 740 med B230F motorn. Ibland när man minst behöver det så startar den endast med startgas kallt som varmt väder. Jag har alltid gnista när detta fel uppstår men spridarna får ej någon ström då jag försöker starta (kontrollerat med multimeter, får ström under drift). Duschar man lätt med startgas så startar bilen och går prima. Som sagt bilen går precis som den ska när motorn är igång men det är just ibland den vägrar starta (pga att spridarna ej öppnas då dom ej får ström).

Vad kan det vara för fel? hur ska jag felsöka detta?
Kan man få fram någon fel kod? isf hur?

Ni som haft samma problem eller vet vad som är fel får gärna dela med er om detta så kanske just du blir bjuden på max :-)-)
Tja jag har exakt samma fel på min bil . En 740 turbo -87 :P Har inte hittat felet än :P
tetrius skrev:Säkert någon hemsk elpinal, har inte kört någon felkod'ssökning ännu pga det bittra kalla vädret vi har här i Gävle. Dessutom snor tjejen bilen varje dag men håll koll på tråden för jag ska fanimej lösa det här!

Mvh Christian 8)
hehe okej: p Ja brukar hälla i några droppar bensin i insuget och så startar den direkt:P Skit konstigt fel: pFler som har samma som vi men de får inte heller hågot bra svar:P A lös detta nu =)

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]