NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
KKR skrev:
Gino skrev:Mitt råd är nog:

Skippa 1.8F och köp en 2.0D ist.
Nej det är nog inte nödvändigt. Men däremot måste man göra rätt. Vid sån här kyla måste allt vara rätt. Batteriet måste vara okej, inte minst om man har en diesel med tanke på att "glödningen" tar tid och effekt. Har man en Flexifuel och inte har möjlighet att använda standardutrustningen (motorvärmaren) får man tanka bensin. Men den erfarenhet jag har så blir många bilar stående vid sån här kyla: Dåliga batterier, ispropp i bränslesystemet, ispropp i kylsystemet, dåliga batterier o.s.v. Det är ju så att när batterierna behövs som bäst så ger dom minst effekt. Så det är inte nödvändigt att "skippa" 1.8F. Kan tillägga att jag var borta på nyår och hade inte tillgång till el, jag gjorde ett startförsök med min bil på nyårsdagsmorgonen (jag hade möjlighet att elansluta om det inte hade fungerat) och den gick igång på etanol på första försöket trots nästan -20 grader. Men jag får erkänna att det var lite segt.
Skaparen av tråden har något annat problem på sin bil. Han har mindre än 40% Etanol i tanken, och du startar utan problem (även jag men jag har en annan motor) så bränslet är knappast problemet. Ändå måste det enligt vissa måste vara bränslet :roll:
av jaj
Instämmer med MattiasD troligen något annat fel på bilen.
Bilen är ganska ny så batteriet är knappast dåligt. (bilen varnar för låg spänning också ...)
Isproppar med E85 bränsle! knappast möjligt så vida det inte är sabotage...

Körde min 1,8F 50.000 på E85 (E75) motorvärmaren användes bar hemma alldrig några problem.
Senare när E85 blev för dyr och det var vanlig bensin som gälde var motorn mycket svårstartad någar gånger och + grader ute...
Reste en tid med Volvos motor ingenjörer, start sättet var enkelt.
Rör inte gaspedalen.
Motorn startar på första försöket :) som kan vara flera minuter :twisted:
av Feedan
VI kan enkelt konstatera att min bränsleblandning inte är helt rätt att skylla på egentligen. Måste vara konstruktionen i sig kontra något fel på min bil. Tycker den är sämre än tidigare även i dag med bara -10.
Den hostar till en hel del vid startögonblicket, om jag inte ger gas direkt när jag märker hur det tänder till är risken stor att motorn stannar och blir sjuuukt svårstartad därefter.
Användarvisningsbild
av opA
Feedan skrev:VI kan enkelt konstatera att min bränsleblandning inte är helt rätt att skylla på egentligen. Måste vara konstruktionen i sig kontra något fel på min bil. Tycker den är sämre än tidigare även i dag med bara -10.
Den hostar till en hel del vid startögonblicket, om jag inte ger gas direkt när jag märker hur det tänder till är risken stor att motorn stannar och blir sjuuukt svårstartad därefter.
Det är inte så då att den är dålig bara för den var dålig under gårdagen ? Problemen försvinner inte direkt bara för att det blir varmare :)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Tankar aldrig Etanol om det finns risk för att det kommer bli kallare än -10 ute. Och då har jag aldrig haft startproblem heller... inte mer än det normala vill säga, Volvo standard att den blir svårstartad om man stått några minuter utanför affären.
Däremot tycker jag att den har en hel del konstiga läten för sig när det blir ner mot -30 grader. Morrar som om det vore hål i grenröret, skramlar som en gammal Ford och kvittrade som en kanariefågel, fast det sistnämnda fick jag åtgärdat på garantin då de bytte rem och spännrulle för drygt en vecka sedan.

Att handbromsen fryser fast är väldigt vanligt. Speciellt om det är mycket snö eller slask efter vägen. Måste vara en konstig konstruktion som gör att det alltid drar in snö och slask i bromsarna. Har inte varit med om att det skett i samma utsträckning på en annan bil.
av Feedan
_lucifer_ skrev:Tankar aldrig Etanol om det finns risk för att det kommer bli kallare än -10 ute. Och då har jag aldrig haft startproblem heller... inte mer än det normala vill säga, Volvo standard att den blir svårstartad om man stått några minuter utanför affären.
Däremot tycker jag att den har en hel del konstiga läten för sig när det blir ner mot -30 grader. Morrar som om det vore hål i grenröret, skramlar som en gammal Ford och kvittrade som en kanariefågel, fast det sistnämnda fick jag åtgärdat på garantin då de bytte rem och spännrulle för drygt en vecka sedan.

Att handbromsen fryser fast är väldigt vanligt. Speciellt om det är mycket snö eller slask efter vägen. Måste vara en konstig konstruktion som gör att det alltid drar in snö och slask i bromsarna. Har inte varit med om att det skett i samma utsträckning på en annan bil.
Jo det där att den är svårstartad även med plusgrader ute om den fortfarande är varm händer då och då också. Aldrig varit med om liknande på en "ny" bil.

Fast ditt bromsproblem låter som beläggen fastnar men att du får ner spaken i kupén?
av glitch
Jag måste balansera ut alla negativa erfarenheter med mina från den här och förra vintern (men då var det inte lika kallt). Har aldrig haft startproblem (etanol i tanken) trots att motorvärmaren inte använts (har inte möjlighet).
Bilen hoppar igång direkt varje gång. Den har stått ute i flera dagar i kallare än -20 och den har startat utan några som helst protester.

Så hela snacket om att "kör inte bilen på etanol om det blir kallt" känns rejält överdrivet.
Bromssköldarna kan jag dock hålla med om att de suger. Måste fått in en sten där häromdagen då det gnisslade och levde om så in i bänken. Efter några mil så försvann ljudt tvärt så antagligen haden stenen slipats ner nog då för att lossna.
av whennebab
Jag tankar bara etanol, har aldrig använt motorvärmaren och bilen har alltid startat på första försöket, direkt, inte behövt tugga mer än ett par sekunder på startmotorn. Som mest har det varit -22 grader och bilen startat direkt och motorn har aldrig gått orent. (TA I TRÄ!)
Så bilarna fungerar även i minusgrader!
V70 2.5 FT -09 Polestar

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]