- tor 07 jan 2010, 16:31
KKR skrev:Skaparen av tråden har något annat problem på sin bil. Han har mindre än 40% Etanol i tanken, och du startar utan problem (även jag men jag har en annan motor) så bränslet är knappast problemet. Ändå måste det enligt vissa måste vara bränslet :roll:Gino skrev:Mitt råd är nog:Nej det är nog inte nödvändigt. Men däremot måste man göra rätt. Vid sån här kyla måste allt vara rätt. Batteriet måste vara okej, inte minst om man har en diesel med tanke på att "glödningen" tar tid och effekt. Har man en Flexifuel och inte har möjlighet att använda standardutrustningen (motorvärmaren) får man tanka bensin. Men den erfarenhet jag har så blir många bilar stående vid sån här kyla: Dåliga batterier, ispropp i bränslesystemet, ispropp i kylsystemet, dåliga batterier o.s.v. Det är ju så att när batterierna behövs som bäst så ger dom minst effekt. Så det är inte nödvändigt att "skippa" 1.8F. Kan tillägga att jag var borta på nyår och hade inte tillgång till el, jag gjorde ett startförsök med min bil på nyårsdagsmorgonen (jag hade möjlighet att elansluta om det inte hade fungerat) och den gick igång på etanol på första försöket trots nästan -20 grader. Men jag får erkänna att det var lite segt.
Skippa 1.8F och köp en 2.0D ist.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14