Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Enligt allabolag.se har firman bara funnits i knappt ett år och har därför inte lämnat in sin första årsredovisning till Skatteverket. Är det möjligen så att firman tidigare gått i konkurs och sedan återskapats under nytt namn...? :roll:
Användarvisningsbild
av Martinmat
Trist att Bilfirman inte tar sitt ansvar.

Fred: Jag får testa ditt förslag i helgen. Vill ju inte gå för hårt åt slangen så man råkar slita av den eller något :shock:

En liten fundering är varför är bilen inte alltid svårstartad vid samma temp och omständigheter? I morse hade bilen stått i garaget 48 h o det var plus 5 grader där. Den startade perfekt! Samma när den stått på jobbet 8 h i -25 grader...

Om regulatorn läcker borde den inte alltid läcka eller vad? :roll:
av Fred
Jag tror du kan vara ganska hårdhänt med slangen. Den har ingen annan funktion än att leda ev. gas som läcker igenom regulatorn så det är inget direkt högt tryck i den. Om något skulle gå sönder så är det vinkelböjen som förbinder slang med nippel på insuget och den är nog inte så dyr att ersätta.

Huruvida startproblemen alltid borde uppstå vid samma ytterförhållanden är väldigt svårt att svara på. Många fel är ju lite nyckfulla och jag kan tänka mig att sprickan i regulatorns membran också kan bete sig lite olika trots samma yttre omständigheter. Jag har läst om någon som gjorde bubbeltestet med negativt resultat (alltså inga bubblor vilket ju är positivt! :D ). När bilen fortfarande visade samma startproblem gjorde han om testet och då var det positivt (alltså fullt med bubblor vilket ju är negativt! :roll: ). Mao verkar det som att om man har dessa problem och inte får några bubblor första gången man testar så bör man göra om provet vid ett annat tillfälle.

Det finns en annan sak man kan göra för att utesluta läckande regulator, det är dock inte speciellt miljövänligt! Man kan låta slangen ventilera ut metanet i atmosfären istället för att leda in det i insuget. Detta skall dock inte göras i små, oventilerade, utrymmen! Sen får man inte glömma att sätta tillbaka slangen innan man startar. Om bilen då har samma problem att starta så kan det inte bero på en läckande regulator.

Dock kräver ju detta att man får loss slangen Martin! :wink:
Användarvisningsbild
av Martinmat
Precis det du skrev om att låta slangen hänga löst över natten vore ju också en variant, men som du säger kräver det ju att man får loss slangen :D

Anledningen till att jag inte vill gå för hårt fram är att jag inte vill pajja ngt inför att den ska in på felsök den 21/1, rädd att de då påstår att jag gjort åverkan och det beror på det :shock:

Bilen ska besiktigas för första gången den 13/1. Kanske ska be dem sniffa lite extra kring regulatorn :wink:
av Fred
Vad jag har förstått är det just det, att leda gas som läcker igenom regulatorn till insuget istället för att den leds ut i atmosfären. Man börjar ju undra lite om konstruktören redan från början kalkylerade med att membranet skulle gå sönder förr eller senare... :roll:
tack alla, företaget verkade ok när man var där fina lokaler ihop med Dietec osv.
men lite skumt är det allt nu i efterhand. tyvärr för min del bilen är ju fin och bra för övrigt synd bara att företaget inte tar ansvar.
Användarvisningsbild
av Martinmat
Fred skrev:Vad jag har förstått är det just det, att leda gas som läcker igenom regulatorn till insuget istället för att den leds ut i atmosfären. Man börjar ju undra lite om konstruktören redan från början kalkylerade med att membranet skulle gå sönder förr eller senare... :roll:
Om membranet går sönder skulle det väl ändå inte läcka ut i atmosfären det skulle väl stanna i cylindrarna eller????

Som du säger så känns det ju som om man förutsätter att det ska läck gas....
av Fred
Nu är jag inte expert på hur gassystemet är uppbyggt men jag tror inte gasen kommer förbi gasfördelaren om inte motorn är igång. Möjligen är det så att gasfördelaren skulle ta skada om den gas som slipper förbi membranet skulle ledas dit och därför finns slangen där som bypass.
En annan teori, som kanske är mer trolig, är att gasen inte alls ska gå vägen runt membranet. Om membranet då börjar läcka hamnar gasen utanför systemet och då finns bara två alternativ: led gasen till insuget så den kan tas om hand av motorn när denna startas eller släpp ut gasen i atmosfären. Eftersom metan är 20 ggr mer potent växthusgas än CO2 så är det inte så bra för miljön.

Detta är spekulationer från min sida, så om någon vet bättre så blir jag gärna rättad! :D
nu hotar han med advokat, men jag tror bara att det är ett spel för att jag ska backa ur, en advokat från hans sida lär ju kosta mer än att "tysta" mig med att reparera min bil.

har redan mailat PLUS :wink: får se vad dom säger, som ni säger så finns det ju säkert 1000 st som hyffsat nyss bytt bil och är i samma sitts som mig, så det kanske kan ge något tillbaka och jag brukar inte vara den som ger mig.....jag klassas nog som en enveten jävel som inte är rädd för att öppna munnen och säga vad jag tycker och tänker....ännu har jag aldrig fått lida för det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design