Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enpc
Hej

Idag i -27 C kokade min 945:a. Jag gissar pga en ispropp. Hade sån tur att det var nära till en mack. Köpte 2 lit konc glykol. Den ena flaskan slog jag i outspädd och den andra 50/50. Det gick alltså i 3 lit
glykol efter att bilen kokat. Det är det som jag är lite lur på?. Kan så mkt vätska försvinna vid en kokning? ?:-/
av Vovlo_Henrik
Du är säker på att kylvätskenivån innan du började köra? 3Liter är inte helt orimligt beroende på hur långt du har kört...
Användarvisningsbild
av enpc
Hej

Jo den var precis på max innan. Fast jag kom på efter inlägget att jag hade vätska över i vattenkannan på macken när jag fyllde upp. Men ändå så försvann det ganska mkt ??:-/ .
Allt elände på samma ggn nu har batteriet (1 år) dragit ur. Det ska få stå på laddning ett dygn. Jävla kyla vad det ställer till. Omständigt att vara utan bil :-(O)
av Cicaro
Hej enpc!

Egentligen inte helt topic, men läste det du skrev om påfyllning och vill ge en liten varning :-)

Och det är att fryspunkten är högre för ren glykol än blandad, många som tabbat sig pga. det genom tiderna :shock: (50/50blandning har fryspunkt ca -40 medans ren glykol har fryspunkt -13 grader)

Mjo, jobbigt när bilen blir stående... Lycka till!
Användarvisningsbild
av Severin
Även jag är lite off top här men vill ändå ha svar. nedan så ser ni ett diagram, har jag fattat rätt om jag tänker att jag kan inte exakt veta om jag har en blandning på 40% eller 90% glykol om den klarar -30.?

Sen så pratas det mycke om att om man har för mycke glykol så får man motsatt effekt,jag kan inte låta bli att bli lite fundersam ändå när jag kollade min tidigare i veckan och den klarar -50 (iof lite nyfyllt med koncentrerad glykol som kanske inte har blandat sig riktigt än) vilket enl Volvos glykolflaska innebär en 60% blandning
Har jag för mycke glykol i?

Så egentligen så har jag 2 frågor här

Bild
av Cicaro
Hej Severin!

Du har fattat rätt, du kan inte med en sådan glykolprovare veta om du har 40 eller 90% glykol. Som du ser på diagrammet är det ju inte ultimat med 50/50 blandning men det rekkomenderas oftast eftersom det är lättast att förstå och mäta upp.

Enligt det diagram du har på etylenglykol - vatten skulle ingen blanindg klara -50 grader så det är svårt att veta :-) Kolla igen när det blandats lite för att se om du får ett resultat som går att pricka in på grafen bättre :-)

//O
Användarvisningsbild
av Severin
Cicaro skrev:Hej Severin!

Du har fattat rätt, du kan inte med en sådan glykolprovare veta om du har 40 eller 90% glykol. Som du ser på diagrammet är det ju inte ultimat med 50/50 blandning men det rekkomenderas oftast eftersom det är lättast att förstå och mäta upp. //O
Ok då tänker jag lite rätt iaf :D
Cicaro skrev: Enligt det diagram du har på etylenglykol - vatten skulle ingen blanindg klara -50 grader så det är svårt att veta :-) Kolla igen när det blandats lite för att se om du får ett resultat som går att pricka in på grafen bättre :-)
//O
Fast på min 1L som jag köpte på volvo så står det 60/40 blandning ger -52
Fast å andra sidan, eftersom min nu ska klara -50 enl OKQ8:s provare så kan jag ju inte ha "för mycke" heller snarare max eller tänker jag snett?
För hade den visat -40 så finns risken att man faktiskt har för mycke, men om jag nu faktiskt har -50 efter den har blandat sig ordentligt är det ett minus att ha för mycke om man tänker bortom fryspunkten?
av Cicaro
Severin skrev:
Fast på min 1L som jag köpte på volvo så står det 60/40 blandning ger -52
Fast å andra sidan, eftersom min nu ska klara -50 enl OKQ8:s provare så kan jag ju inte ha "för mycke" heller snarare max eller tänker jag snett?
För hade den visat -40 så finns risken att man faktiskt har för mycke, men om jag nu faktiskt har -50 efter den har blandat sig ordentligt är det ett minus att ha för mycke om man tänker bortom fryspunkten?
Kanske är olika beroende på vilken typ av glykol? (osäker, det finns ju så många sorter :S)

Mig veterligen är enda anledningen till att man har glykol i kylaren är för att det inte ska frysa när det blir minusgrader, således borde det inte spela någon roll så länge det inte blir mer än -50 grader :-) Men det är vad jag tror alltså... Har hört folk som haft i ren glykol med enda missödet att det fryst sönder(fast det behöver ju inte betyda att bilen mår bra av det :)
Användarvisningsbild
av emwtur
men sen är ju ett problem att glykolmätaren inte precis kyler ner vätskan och kollar när den fryser :-)

det finns väl två typer av mätare - densitet och optiskt brytning.
ingen av dom har, vad jag vet, någon kompensering när man kommer över 50% glykol.
dvs - dom mäter rätt på den "linjära" delen av kurvan ovan !

/emwtur
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]