Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tao
Hej min bil har börjat dra onormalt mycket olja (1 liter / 800 mil ).
Jag ska erkänna att den inte blivit servad på 9000 mil .. Ja Ja jag vet....
Men den går fint fint ändå.

Var ska jag börja leta ?
/ Tomas
Användarvisningsbild
av Funk
Ja du har ju inte haft någon nämnvärd rening av oljan de 7000 sista milen så att den börjar dra lite är väl väntat... :roll:

/Thomas
Användarvisningsbild
av Alucinor
Inte servad på 9000mil? :shock:
Var ska du börja leta? Skojar du? Vad tror du om att kanske lämna in bilen på service till att börja med?
Din olja är förmodligen fullständigt utsliten och har med största sannolikhet börjat koksa och lagra av sig... vilket i slutändan leder till motorhaveri om du inte gör nåt åt saken. Ditt oljefilter lär ju vara lagom gulligt... för att inte tala om oljesil, vevhusventilation osv...
av Mistral
Ett säkert sätt arr få problem med motorn är att strunta i servicarna. Sure, luftfilter, kupefilter och dyl kan man "strunta" i. Men oljebyten? Skulle inte chansa. Hellre byta en gång för mycket än tvärtom. Konsekvensen av ej utförda oljebyten överstiger vida oljebyteskostnaderna (olja + filter). Dessutom behöver man inte lämna in bilen på en verkstad för oljebyte, är man någolunda händig gör man det själv. Ny/begangnad motor kostar många oljebyten + allt jobb.
Känns nästan som det är någon som skojar med oss...
9000mil är oerhört lång tid utan oljebyte.

Mest troligt är som skrivet att oljan börjat koksa och sätter igen viktiga delar.
Vevhusventilationen måste ses över och ny olja + filter på en gång.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]