NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Glömde säga att jag ej har motorvärmare (verkar funka bra ändå)!
Användarvisningsbild
av poseidon
Vi stod på arlanda i går kväll, -21C. Bilen stått still i 4 dagar. Jag glödvärmer i 2-3 sek. sen startar den utan protester. Dock "skramlar" den rejällt den första minuten. Här hade man velat haft en fjärrstart på dieselvärmaren att trycka på när man plockade upp bagaget men det snålade jag in på.....

Men nästan hemma så börjar det gnissla nått fördj**vligt om ett av hjulen. Var ute i morse å backade å bromsade ett par gånger å när jag tryckt på bromssköldarna med en skruvmejsel så slutade det gnissla. Måste varit en sten som fastnat.
av jumu01
Volvo måste ha de sämsta bromssköldar som finns, jag har haft andra bilmärken tidigare men aldrig detta problem med att stenar fastnar men sedan jag inköpte S 40 så har jag haft minst varannan månad besvär med detta. Åtgärden har varit att backa med fullgas samt fullt rattutslag åt båda hållen.

Hoppas på att kineserna nu kan göra en bättre bromssköldar för den som sitter på nu är pinsamt dålig!

F.ö kyla och Norrland har inte varit något problem för här blir det kallt varje vinter! Så det är svårt att överraska norrlänningar med detta väderfenomen!
Användarvisningsbild
av CarMan
har man inte tillgång till motorvärmarkabel, tankar man 100% bensin (om man vill vara säker på att inte ha startproblem)

tipset med att ta bort kontakterna på spridarna var ett verkstads tipps, om du råkar göra blien sur.

Men vi utseluter inte att det är ett fel på just din bil, men det låter som handhavande fel
av Feedan
CarMan skrev:har man inte tillgång till motorvärmarkabel, tankar man 100% bensin (om man vill vara säker på att inte ha startproblem)

tipset med att ta bort kontakterna på spridarna var ett verkstads tipps, om du råkar göra blien sur.

Men vi utseluter inte att det är ett fel på just din bil, men det låter som handhavande fel
Det kan jag skriva under på nu i efterhand. Fram till ca -12 som det varit då och då i Stockholm har inte varit det minsta problem. Så gränsen måste gå där någonstans.

Mycket sjukt att då jag väl fått igång den samt det bränsle som gått åt att försöka starta motorn är 8 liter på 8 km.
Hoppas att jag kan avskräcka folk från att prova etanol vintertid med denna tråd.
Om någon kan svara för problemet med handbromsen vore jag tacksam. Har alltid använt handbromsen vid parkering osv dagligen så det är inte så att den kärvar i bromsoket. Det är frigörningsknappen på själva handtaget som ej fungerar, känns helt seg och verkningslös.
av Kluster
Har ingen erfarenhet från att köra en Flexifuel-Volvo men endast hört att man ska köra lite mer frekvent med en motorvärmare och som några redan har nämnt här så står det ju i instruktionsboken vad som gäller vid kallstart och (extrem) kyla.

Om det nu inte är bromsoken som fryser fast (själv så skippar jag alltid handbromsen vintertid för att undvika problem) så låter det ju som något med själva handbromsen dvs mekaniskt. Får du även samma problem när det är mildare ute eller har det alltid varit så här oavsett yttertemp?

Du skriver att bilen är 1 år gammal, då har du ju garanti kvar så varför kontaktar du inte Volvo för åtgärd?
av Robbinb
min kompis har en saab 9-3 cab med 1,8t etanol... han kör på etanol året runt och har vart längre upp i landet med den där det vart -20 och tom kallare vissa dagar. No Problemos, inte ens pyttelite problem.. och så har vi volvo då ´rå, som inte pallar ett par minus med etanol i tanken om man inte använder motorvärman i en väldans massa timmar... drar mycket bränsle gör den oxå, min 1,8F drar mer än hans 1,8t, och hur mycket skiljer det inte i HK då? och då är min nyare och borde vara liiiite mer sofistikerad tycker man.. sen dör min när man frirullar!!!!? måste jag fortsätta? ursäkta min neg attityd men jag är rätt besviken på volvo, det dröjer nog inte länge innan folk tröttnar så sån här skit så dom får klappa igen på volvo. då ska jag står där med en liten flagga och hejja på. :-(O)
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo motorn ska klara -20 grader om det är E75 i tanken (men det är lite att utmana ödet)
men det är inte volvo motor i dessa...
av Feedan
Kluster skrev: Om det nu inte är bromsoken som fryser fast (själv så skippar jag alltid handbromsen vintertid för att undvika problem) så låter det ju som något med själva handbromsen dvs mekaniskt. Får du även samma problem när det är mildare ute eller har det alltid varit så här oavsett yttertemp?

Du skriver att bilen är 1 år gammal, då har du ju garanti kvar så varför kontaktar du inte Volvo för åtgärd?
Handbromsen behövs om bilen står i en backe även vintertid. Sådant måste fungera, det är dessutom så att bilen inte skulle klara en besiktning som det är nu. Eftersom att det måste gå att lossa på bromsen om den dras åt - trafikfara. :wink:

Jag kan inte stå utanför Volvo och knacka på var och varannan dag för diverse fel och man får nästan alltid höra jaså det har vi aldrig hört förut och så är det vardagsmat för dem.
Personligen samlar jag lite kött på benen vad ni andra ägare anser om problemen och kanske t.o.m. haft liknande själv. Givetvis har jag också garanti på bilen.
Man förbehåller sig som biltillverkare mycket genom att bara skriva det i instruktionsboken. Så som att man ska ha motorvärmare vintertid vid kall väderlek exempelvis. Rent praktiskt fungerar det inte. Likasom att en oljeförbrukning på motorn får uppgå till 1.0l/per 100 mil på vissa modeller innan en garanti-åtgärd får utföras. Som kund accepterar man det aldrig och byter bil snarast möjligt kan jag tänka mig då.
Användarvisningsbild
av CarMan
Att man måste ha motorvärmare är inget konstig, bränslet ni kör på suger som bränsle om man vill kunna hantera bilen som en vanlig besninare.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]