Kluster skrev:
Om det nu inte är bromsoken som fryser fast (själv så skippar jag alltid handbromsen vintertid för att undvika problem) så låter det ju som något med själva handbromsen dvs mekaniskt. Får du även samma problem när det är mildare ute eller har det alltid varit så här oavsett yttertemp?
Du skriver att bilen är 1 år gammal, då har du ju garanti kvar så varför kontaktar du inte Volvo för åtgärd?
Handbromsen behövs om bilen står i en backe även vintertid. Sådant måste fungera, det är dessutom så att bilen inte skulle klara en besiktning som det är nu. Eftersom att det måste gå att lossa på bromsen om den dras åt - trafikfara.
Jag kan inte stå utanför Volvo och knacka på var och varannan dag för diverse fel och man får nästan alltid höra
jaså det har vi aldrig hört förut och så är det vardagsmat för dem.
Personligen samlar jag lite kött på benen vad ni andra ägare anser om problemen och kanske t.o.m. haft liknande själv. Givetvis har jag också garanti på bilen.
Man förbehåller sig som biltillverkare mycket genom att bara skriva det i instruktionsboken. Så som att man
ska ha motorvärmare vintertid vid kall väderlek exempelvis. Rent praktiskt fungerar det inte. Likasom att en oljeförbrukning på motorn får uppgå till 1.0l/per 100 mil på vissa modeller innan en garanti-åtgärd får utföras. Som kund accepterar man det aldrig och byter bil snarast möjligt kan jag tänka mig då.