- ons 06 jan 2010, 20:19
#362491
Nu är det väl såhär i all ärlighetens namn.. du har helt rätt i att startmotorn vill uppnå 200rpm. En motor som är ca 10 minusgrader kall uppnår inte några 200rpm på en sekund. Det är ju så att startmotorn ska gå upp i varv. kasta ut, greppa och sen från NOLL rpm röra motorns massa uppåt i hastighet för att uppnåt 200rpm. Så att räkna statistiskt sett blir otroligt missvisande. Ingen startmotor fungerar så likväl som ingen motor inte har en massa att dra runt.
Jag köper inte att man på låt säga 3 sekunder, låter sin nyckel vrida runt från pos II till III får, uppvarvad startmotor, utkast,ingrepp, motorn att rotera ett antal varv, får en start, släpper nyckeln och dessutom kollar vad klockan är. Under tiden har man dessutom räknat motorvarven till vad dom är, inte via statistik som inte tar hänsyn till nån verklighet med tröghet och uppvarvning.
Dom 10 sek som sägs som snitt tid innefattar alltså hela momentet i ovanstående.
Den som gjort detta ovanstående på både 2 och 3 sek bör anmäla sej till ett världsrekordsförsök.
Sen det här med strömåtgången som tidigare kanske setts lite konstigt..
Ström åtgår ju inte bara till startmotorn vid ditt startförsök, du har dessförinnan fått på halvljuset ihop med resten av belysningarna, troligen fläkten, du tog dej in i bilen va? Antagligen via larm/centrallås eller via centrallås, du har dessutom innerbelysningen, ja listan kan göras lång. Precis när du når läge III slocknar det mesta för att återupptas vid läge II igen. Detta ihop med starten och framförallt med spänningsfallet i starten tar en jäkla kräm ur ditt batteri. När bilen sen får ladda så är det inte riktigt så bra att ett bilbatteri gillar att laddas 10 minusgrader kallt. Det tar i princip inte laddning alls. Men det gör ju inte så mycket för när din bil startat har du inte några låt säga 100Amp till övers. Du har runt 30Amp och uppåt beroende på generator, börja räkna på hur många watt du känner till som används (eller amp) och räkna på det... Då tar det tid att ladda. Laddningen blir bättre när batteriet blir varmare. Det gör att det hela fungerar överhuvudtaget..
CarMan skrev:10 sekunder är en väldigt lång tid när man sitter o väntar på att motorn ska starta.Inget illa ment.. men ibland kan man undra hur det räknas. Räknar vi som en mattematiker utan insyn i verkligheten. Eller som realiteten ser ut?
en startmotor snurrar motorn med en hastighet av ca 200 rpm
200 varv på en minut = ungefär 3 varv i sekunden
på 10 sekunder har alltså motorn snurrat 30 varv.
normalt så startar bilen på 3 varv, men om det är kallt kan den säkert gå 1-2 varv till.
en förgasarbil har lite svårare att starta, så den kan säkert snurra yttligare 2-3 varv.
Nu är det väl såhär i all ärlighetens namn.. du har helt rätt i att startmotorn vill uppnå 200rpm. En motor som är ca 10 minusgrader kall uppnår inte några 200rpm på en sekund. Det är ju så att startmotorn ska gå upp i varv. kasta ut, greppa och sen från NOLL rpm röra motorns massa uppåt i hastighet för att uppnåt 200rpm. Så att räkna statistiskt sett blir otroligt missvisande. Ingen startmotor fungerar så likväl som ingen motor inte har en massa att dra runt.
Jag köper inte att man på låt säga 3 sekunder, låter sin nyckel vrida runt från pos II till III får, uppvarvad startmotor, utkast,ingrepp, motorn att rotera ett antal varv, får en start, släpper nyckeln och dessutom kollar vad klockan är. Under tiden har man dessutom räknat motorvarven till vad dom är, inte via statistik som inte tar hänsyn till nån verklighet med tröghet och uppvarvning.
Dom 10 sek som sägs som snitt tid innefattar alltså hela momentet i ovanstående.
Den som gjort detta ovanstående på både 2 och 3 sek bör anmäla sej till ett världsrekordsförsök.
Sen det här med strömåtgången som tidigare kanske setts lite konstigt..
Ström åtgår ju inte bara till startmotorn vid ditt startförsök, du har dessförinnan fått på halvljuset ihop med resten av belysningarna, troligen fläkten, du tog dej in i bilen va? Antagligen via larm/centrallås eller via centrallås, du har dessutom innerbelysningen, ja listan kan göras lång. Precis när du når läge III slocknar det mesta för att återupptas vid läge II igen. Detta ihop med starten och framförallt med spänningsfallet i starten tar en jäkla kräm ur ditt batteri. När bilen sen får ladda så är det inte riktigt så bra att ett bilbatteri gillar att laddas 10 minusgrader kallt. Det tar i princip inte laddning alls. Men det gör ju inte så mycket för när din bil startat har du inte några låt säga 100Amp till övers. Du har runt 30Amp och uppåt beroende på generator, börja räkna på hur många watt du känner till som används (eller amp) och räkna på det... Då tar det tid att ladda. Laddningen blir bättre när batteriet blir varmare. Det gör att det hela fungerar överhuvudtaget..