Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
CarMan skrev:10 sekunder är en väldigt lång tid när man sitter o väntar på att motorn ska starta.
en startmotor snurrar motorn med en hastighet av ca 200 rpm

200 varv på en minut = ungefär 3 varv i sekunden
på 10 sekunder har alltså motorn snurrat 30 varv.

normalt så startar bilen på 3 varv, men om det är kallt kan den säkert gå 1-2 varv till.
en förgasarbil har lite svårare att starta, så den kan säkert snurra yttligare 2-3 varv.
Inget illa ment.. men ibland kan man undra hur det räknas. Räknar vi som en mattematiker utan insyn i verkligheten. Eller som realiteten ser ut?

Nu är det väl såhär i all ärlighetens namn.. du har helt rätt i att startmotorn vill uppnå 200rpm. En motor som är ca 10 minusgrader kall uppnår inte några 200rpm på en sekund. Det är ju så att startmotorn ska gå upp i varv. kasta ut, greppa och sen från NOLL rpm röra motorns massa uppåt i hastighet för att uppnåt 200rpm. Så att räkna statistiskt sett blir otroligt missvisande. Ingen startmotor fungerar så likväl som ingen motor inte har en massa att dra runt.
Jag köper inte att man på låt säga 3 sekunder, låter sin nyckel vrida runt från pos II till III får, uppvarvad startmotor, utkast,ingrepp, motorn att rotera ett antal varv, får en start, släpper nyckeln och dessutom kollar vad klockan är. Under tiden har man dessutom räknat motorvarven till vad dom är, inte via statistik som inte tar hänsyn till nån verklighet med tröghet och uppvarvning.
Dom 10 sek som sägs som snitt tid innefattar alltså hela momentet i ovanstående.
Den som gjort detta ovanstående på både 2 och 3 sek bör anmäla sej till ett världsrekordsförsök.

Sen det här med strömåtgången som tidigare kanske setts lite konstigt..
Ström åtgår ju inte bara till startmotorn vid ditt startförsök, du har dessförinnan fått på halvljuset ihop med resten av belysningarna, troligen fläkten, du tog dej in i bilen va? Antagligen via larm/centrallås eller via centrallås, du har dessutom innerbelysningen, ja listan kan göras lång. Precis när du når läge III slocknar det mesta för att återupptas vid läge II igen. Detta ihop med starten och framförallt med spänningsfallet i starten tar en jäkla kräm ur ditt batteri. När bilen sen får ladda så är det inte riktigt så bra att ett bilbatteri gillar att laddas 10 minusgrader kallt. Det tar i princip inte laddning alls. Men det gör ju inte så mycket för när din bil startat har du inte några låt säga 100Amp till övers. Du har runt 30Amp och uppåt beroende på generator, börja räkna på hur många watt du känner till som används (eller amp) och räkna på det... Då tar det tid att ladda. Laddningen blir bättre när batteriet blir varmare. Det gör att det hela fungerar överhuvudtaget..
Användarvisningsbild
av Severin
*pettson* skrev:[
Den som gjort detta ovanstående på både 2 och 3 sek bör anmäla sej till ett världsrekordsförsök.

Yes!!!!

Enligt pettson så kan vi på Jagrullar vara dom snabbaste i världen att starta bilar!!!!

Nu får du väl ändå ta och ge dig, du må kunna bilar men nu är du helt ute och cyklar
av *pettson*
Severin skrev:
*pettson* skrev:[

Yes!!!!

Enligt pettson så kan vi på Jagrullar vara dom snabbaste i världen att starta bilar!!!!

Nu får du väl ändå ta och ge dig, du må kunna bilar men nu är du helt ute och cyklar
Fundera igen på vad som ingick.. återkom sen. Har renoverat och testat några hundra startmotorer, snitt tiden för UTKASTET är 0,4 sek... då har du inte mycket tid till resten va?
BtW inte handklockat. Men för mej är det skitsamma.. var och en får tro som han eller hon vill.
Användarvisningsbild
av CarMan
ca betyrer ungefär, jag hade altså ingen exakt varvtid på strtmotorn i exemplet.
men en bil kan mycke väl komma upp i 250rpm när startmotor fått snurr på motorn (om nu inte motorn startar, för den hitter troligen starta innen den når denna hastighet)

sen tror jag ingen här började räkna tiden från det att man tänkte tanken att man ska vrida på nyckeln o sen räknar in dö tiden på att hjärnan ska omvandla det i att handen vrider på nyckeln o allt annat.
vi räkna kort o gott från det att motorn börjar att snurra.

men i hela verket spelar det ingen roll om vi räknar fen på 0,5 sekunder eller ej (spelar ingen roll ens om vi räknat fel på 2 sekunder)
det hela gick ut på att 10 sekunder inte är en normal start dit när det är minus 15 - 20 grader ute.
tar det 10 sekunder inann bilen startar så har man bare ett startförsök, för det lär inte vara någe ork kvar i bater iet efter det om det är -20
Användarvisningsbild
av Nexus
startar på 10 sec och då snackar han bort halva tiden

Kan ta en till på 850
av Lasse81
Severin skrev:Nu har jag klockat min kärra.

-22 ute
Bilen i garage -18 enl bilens termometer
Stått i 16h
Startar på 1.89sek precis lika snabbt som på sommaren

Hehe. Hur mätte du detta?

Säker på att det inte var 1,91 sekunder?
Jag tror vi kan säga 2-3 sekunder.
Användarvisningsbild
av Severin
Lasse81 skrev: Hehe. Hur mätte du detta?

Säker på att det inte var 1,91 sekunder?
Jag tror vi kan säga 2-3 sekunder.
Tidtagarur

Grejen är att det hela började i en annan tråd där TS fick nöta 5-6 sek innan den startade och petsson menade på att det va helt normalt vid -10 och jag svarade då att det kan det inte vara eftersom min bil startar lika snabbt oavsett temperatur.Han menade att min måste starta slöare än normalt vid varmare väder om den startar lika oavsett temperatur

Där så började det en diskussion om startid.

Visst det kan ha blivit 1.91 eller 2 lika gärna men nu så ligger den runt 2sek i startid defenitivt inte 3sek
Användarvisningsbild
av CarMan
har man en sliten motor tar det längre tid
har man dåliga kablar, anslutninger så tar det längre tid
har man dåligt batteri, eller fel ampertal på batterit så tar det längre tid

Tar det 10 sekunder är nått fel
Användarvisningsbild
av js1
:D Spännande tråd det här. Tänkte att det här måste jag ju prova!!

Nu bor jag i Malmö och vi har inte såå in i he***te kallt som längre upp i landet men det var iallafall -5 i garaget imorse.
Har en 855 96:a med 2,5l 10v motorn och 14000mil.

I med nyckeln, vred till läge II, stoppuret i andra handen.
Sen läge III för start, svårt att säga exakt men den startade efter ca 2sek, vid 3 sek var den definitivt igång!! :D
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]