- ons 06 jan 2010, 16:05
#362334
Hej!
Nu här i Stockholm hade vi ner till -21 grader vilket helt klart ställde till problem för flertalet bilägare under dagen. På morgonen med -18 fullkomligt vägrade C30'n att starta. Startmotorn snurrade på riktigt bra och motorn tände till en aning, för att därefter snabbt dö och vara omöjlig att få igång igen. Den antänder inte bränslet som är ca 50% etanol & 50% 95 oktan i tanken.
Provade allt möjligt från hjälpstart med startkablar till startgas, montera av batteripolen etc. Inget hjälpte det minsta.
Med tanke till mitt bilberoende så valde jag att avvakta en aning med att låta bilen bärgas till verkstad inför en röd dag.
Kopplade på motorvärmaren i 1h och gjorde ett nytt försök, ingen direkt skillnad. Motorn snurrade mest runt runt.. Tillslut fick jag liv i den en aning och den misstände rejält då den startade, fick den att hålla lite varv och den ville hela tiden dö. Så fort man gasade lite mer kvävdes den bara, lika så av att släppa upp kopplingen till dragläget med växelspaken i neutral-läge - så trögt gick alltså olja/drev i lådan! :shock:
Då den nått lite temperatur så höll den sig stabil därefter med enormt mycket vit tjock rök ur avgasröret. Då man äntligen bestämt sig för att åka en sväng så kan jag inte lossa på handbromsen! Frigörningsknappen släpper inte på spärren, vilket gör att endast åtdragning är möjligt. Vilket SKÄMT. Bara dra in en kupévärmare med sladd under dörren på högsta värme. Hoppas det hjälper... Efter en timme så gick det att komma iväg.
Ska det vara så här på en bil som är ett år gammal?
Nu här i Stockholm hade vi ner till -21 grader vilket helt klart ställde till problem för flertalet bilägare under dagen. På morgonen med -18 fullkomligt vägrade C30'n att starta. Startmotorn snurrade på riktigt bra och motorn tände till en aning, för att därefter snabbt dö och vara omöjlig att få igång igen. Den antänder inte bränslet som är ca 50% etanol & 50% 95 oktan i tanken.
Provade allt möjligt från hjälpstart med startkablar till startgas, montera av batteripolen etc. Inget hjälpte det minsta.
Med tanke till mitt bilberoende så valde jag att avvakta en aning med att låta bilen bärgas till verkstad inför en röd dag.
Kopplade på motorvärmaren i 1h och gjorde ett nytt försök, ingen direkt skillnad. Motorn snurrade mest runt runt.. Tillslut fick jag liv i den en aning och den misstände rejält då den startade, fick den att hålla lite varv och den ville hela tiden dö. Så fort man gasade lite mer kvävdes den bara, lika så av att släppa upp kopplingen till dragläget med växelspaken i neutral-läge - så trögt gick alltså olja/drev i lådan! :shock:
Då den nått lite temperatur så höll den sig stabil därefter med enormt mycket vit tjock rök ur avgasröret. Då man äntligen bestämt sig för att åka en sväng så kan jag inte lossa på handbromsen! Frigörningsknappen släpper inte på spärren, vilket gör att endast åtdragning är möjligt. Vilket SKÄMT. Bara dra in en kupévärmare med sladd under dörren på högsta värme. Hoppas det hjälper... Efter en timme så gick det att komma iväg.
Ska det vara så här på en bil som är ett år gammal?