NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feedan
Hej!

Nu här i Stockholm hade vi ner till -21 grader vilket helt klart ställde till problem för flertalet bilägare under dagen. På morgonen med -18 fullkomligt vägrade C30'n att starta. Startmotorn snurrade på riktigt bra och motorn tände till en aning, för att därefter snabbt dö och vara omöjlig att få igång igen. Den antänder inte bränslet som är ca 50% etanol & 50% 95 oktan i tanken.
Provade allt möjligt från hjälpstart med startkablar till startgas, montera av batteripolen etc. Inget hjälpte det minsta.

Med tanke till mitt bilberoende så valde jag att avvakta en aning med att låta bilen bärgas till verkstad inför en röd dag.
Kopplade på motorvärmaren i 1h och gjorde ett nytt försök, ingen direkt skillnad. Motorn snurrade mest runt runt.. Tillslut fick jag liv i den en aning och den misstände rejält då den startade, fick den att hålla lite varv och den ville hela tiden dö. Så fort man gasade lite mer kvävdes den bara, lika så av att släppa upp kopplingen till dragläget med växelspaken i neutral-läge - så trögt gick alltså olja/drev i lådan! :shock:

Då den nått lite temperatur så höll den sig stabil därefter med enormt mycket vit tjock rök ur avgasröret. Då man äntligen bestämt sig för att åka en sväng så kan jag inte lossa på handbromsen! Frigörningsknappen släpper inte på spärren, vilket gör att endast åtdragning är möjligt. Vilket SKÄMT. Bara dra in en kupévärmare med sladd under dörren på högsta värme. Hoppas det hjälper... Efter en timme så gick det att komma iväg.
Ska det vara så här på en bil som är ett år gammal?
av Robbinb
låter som en volvo.... jag har slutat förundras över alla problem som volvo har men inga andra... jag kan sätta en femma på att alla dina grannar kom iväg utan problem, skoda, vw med mera...
Användarvisningsbild
av CarMan
Handhavande fel.

Du måste ha motorvärmaren i innan första startförsöket, annars så surar bilen nersig & då är det svårt att få igång den ens när den är varm. (tricket är att ta bort elkontakterna från spridarna & näta tills motorn startar, sen får den gå tills den dör, då har du fått den torr i gen o kan börja från ruta 1)

om man byter bränsleblandning på denna motor så måste man tanka mer än 5 liter & man måste köra minst 15 minuter efter uppnått driftstempratur, innan man stannat bilen. (en fördel är att srå någraminuter på tomgång innan den stängs av, alltså efter 15 minuters lansvägskörning)

oavsett om bilen är ny eller gammal, så bör man undvika att stå på handbromsen när det är kallt. naturlagarna upphävs inte bara för att bilen är ny eller var dyr.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag läser i instruktionsboken till min bil som troligen har en motsvarande motor som din: När temperaturen förväntas bli lägre än -10 grader C och bilen är tankad med bioetanol bör motorvärmaren användas c:a 2 timmar för att underlätta snabb start av motorn. Vid - 20 grader C bör värmaren användas 3 timmar.
av Lazy
Lite positivt om volvo:

Bilen stod stilla 4dagar i -16 till-26 grader och idag när vi skulle åka från landet startade bilen som vanligt och vi hade full värme efter 5min. :lol:
av Feedan
CarMan skrev:Handhavande fel.

Du måste ha motorvärmaren i innan första startförsöket, annars så surar bilen nersig & då är det svårt att få igång den ens när den är varm. (tricket är att ta bort elkontakterna från spridarna & näta tills motorn startar, sen får den gå tills den dör, då har du fått den torr i gen o kan börja från ruta 1)

om man byter bränsleblandning på denna motor så måste man tanka mer än 5 liter & man måste köra minst 15 minuter efter uppnått driftstempratur, innan man stannat bilen. (en fördel är att srå någraminuter på tomgång innan den stängs av, alltså efter 15 minuters lansvägskörning)

oavsett om bilen är ny eller gammal, så bör man undvika att stå på handbromsen när det är kallt. naturlagarna upphävs inte bara för att bilen är ny eller var dyr.
Ja självklart om jag hade haft en parkeringsplats med eluttag. Stockholms stad är tyvärr inte intresserade över elstolpar längs gatorna. Min lösning blev en tillfällig lång skarvsladd.

När jag köpte bilen fick jag information om att alltid köra 15 min efter man tankat, vilket jag också alltid gör.
Ang. Att koppla ur spridarna och köra låter underligt på en så ny bil. Många biltillverkare har fullgas vid startögonblicket som samma funktion. Hur Volvo har det vet jag ej…
På vintern ökar bensinbolagen inblandningen av bensin till 25% för bättre start och utsläpp vid kall motor.

Det är inte en egenskap i bränslet etanol att ej kunna startas vintertid i sig. Om jag går in och handlar, motorn svalnar relativt snabbt i -20. Då står jag där med matkassarna och får gå hem? :/

Vad som nu stör mig mest är handbromsen. Sökte runt lite och flertalet på detta forum har tagit upp det tidigare. Finns det återkallningar alt. Tekniska journaler på detta som känt fenomen?
av Kyoshiro
Samma här, har en V50 -04, utan motorvärmare (fråga mig inte varför, jag är andra ägaren), och bor i Dalarna där det som sagt kan frysa till rätt rejält. Vi har haft uppemot -27 här och aldrig haft problem att starta den överhuvudtaget, eller något problem med handbromsen. Enda jag stött på som har med kylproblem att göra är att dörrarna är svåra att få upp, men det är ju listerna som fryser,så det löser sig rätt bra med Biltemas listvårdskit :)
Användarvisningsbild
av V50åkare
Låter som du inte har läst instruktionsboken. Läs detta och hoppas det fungerar nästa gång.
Att den inte startar kan även uppstå med bensin i tanken

Vid startsvårigheter
Om motorn inte startar vid första försöket, gör
följande:
1. Trampa ned gaspedalen 1/3 till 1/2. 2. Vrid startnyckeln/-vredet till läge III. 3. När motorn startat; lätta gaspedalen efter
hand som motorns varvtal ökar. Om motorn inte startar efter 10 sekunder, andra försöket Vrid startnyckeln/-vredet till läge III tills motorn startar, dock ej längre än 60 sekunder. Om motorn fortfarande inte startar Vänta en minut, tryck ned gaspedalen helt
och upprepa föregående moment.
När temperaturen förväntas bli lägre än–10 °C och bilen är tankad med bioetanol E85 bör motorvärmare användas ca 2 timmar för att underlätta en snabb start av motorn. Ju lägre temperatur desto längre tid med motorvärmare behövs. Vid –20 °C bör värmaren
användas ca 3 timmar. Bilar avsedda för bioetanol E85 har en elektrisk motorvärmare*. Att starta och köra med en förvärmd
motor innebär kraftigt sänkta utsläpp och minskad bränsleförbrukning. Sträva därför efter att använda motorvärmare under hela vinterhalvåret
Vid motorstopp på grund av tom bränsletank kan bioetanol E85 från en reservdunkvid extrem kyla göra att motorn blir svårstartad.Det undviks genom att ha reservdunken fylld med 95-oktanig bensin.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]