Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveC70
Hej!
Var och kollade på en 965 i helgen, en 95:a med B6254 och automat. Hade egentligen velat ha en 3,0, men hurdan är egentligen 2,5:an? Bilen hade endel mil på nacken, 38.000 närmare bestämt, dock med komplett servicebok från första service till 37.000 mil. Tänkte bara höra med er lite om vad ni tycker om dessa kärror, kvalitetsmässigt osv? Även med tanke på milen också...
Antar att det inte är nån direkt fara med motor och växellåda då den uppenbarligen är välservad.

Finns några kända svagheter på dem eller annat man bör kolla upp mer noga (förutom de få som räknades upp i köpguiden här på forumet)?

Hur mycket ska man ge för den? Kamremmen måste bytas omg, den är oskattad och inga vinterdäck finns till?

Jaja, det var några frågor som helt plötsligt blev många... :)
MVH
David
av Amirv8
volvos gamla bilar är kända att kunna klara sig bra många mil till men om den är i fint skick och går bra i motor och låda så ska det inte vara några problem. om det är automat låda kolla att den växlar bra annars måste man byta växellådas olja och det är lätt att många glömmer
av Lason
Motorerna är lika slitstarka som vitfemmorna, går mysigt gör dem :) 2,5:an vet jag inte hur den är dock.

Skulle inte tro det är någon fara med den, men kör den ordentligt och lyssna så det inte klonkar i den... HAr ju multilinkbakvagn, så det finns ju drygt dubbelt så många bussningar som kan ge upp som på en vanlig 940.

Kvalitén tycker jag känna bättre än en vanlig 940 faktiskt :) Har haft nere halva inredningen i en sån för att byta handbromswierar på jobbet, och var betydligt solidare än min 740, som ju är samma som 940.

Byta handbromswierar är BTW inget kul på de bilarna, så kolla så den tar ;)
av Midnightblue965
Har själv bytt upp mig från en 745 GLT -90 till 965 2,5 -96. Klart skönare att åka i, både tystare och mjukare. Besiktigade alldeles nyss med blankt papper.
Det man bör kolla är nivåregleringen om den har det. Dämparna är riktigt dyra om dom behöver bytas. Om bilen sätter sig när den står men reser sig när man kört en bit funkar det.
av rd350
Kolla så toppackningen är frisk,är en hel del jobb att byta. Kylaren brukar spricka vid slanganslutningen vid övre slangen. Händer att motorblocken spricker där eventuellt motorvärmaren sitter fäst. Annars en underbar bil, går mjukt och fint. Har själv en s90 och en v90. s90 har gått 15000mil och v90n 41000 känns ingen större skillnad.....
av Jonasolof
Trots regelbunden service på märkesverkstad så finns det vissa grejor dom struntar i för att bilen långsamt ska dö. Kolla att vevhusventilationen fungerar och att det suger lätt om du lägger handflatan på oljepåfyllningsöppningen när motorn är igång. Kolla alla vakuumanslutningar till insugsburken, dels för läckor, dels för blockering.

Kolla att kylarvätska är bytt och att systemet rengjorts.

Kolla bromsslangar, någon kan var på väg att gå sönder.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..