Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

efter att jag kollat runt här så sägs det ganska ofta att man ska välja 92 graders.. så det får bli det, ska samtidigt passa på och spola rent värmepaketet, ska jag ställa värmen på max och lossa båda slangarna in i kupen och spola igenom båda slangarna? hur spolar jag lättast motorn?
andreas88 skrev:efter att jag kollat runt här så sägs det ganska ofta att man ska välja 92 graders.. så det får bli det, ska samtidigt passa på och spola rent värmepaketet, ska jag ställa värmen på max och lossa båda slangarna in i kupen och spola igenom båda slangarna? hur spolar jag lättast motorn?
Med vatten ;p
Kunde inte motstå *S*
Finns säkert ett bra sätt att göra det på å någon kommer nog snart med ett.

Mvh.
Anders.
Kör 92º, finns ingen anledning att ha det kallare.
Passa på att spola när du byter termostat så kan du spola motor och kyl den vägen. Och som du skrev, båda slangarna till värmepaketet.
Hejsan alla, har nu bytt termostat och det gick kanon, spolade samtidigt ur värmeelementet och motor och kyl. men nu till nästa problem. den kommer upp i temp och får kanonvärme i den. men ja märkte efter två resor till göteborg alltså motorväg, att tempen håller sig på mitt och värme finns hela tiden, men när jag åker hem från göteborg så på samma ställe båda gångerna så har tempmätaren gått ner till noll och stiger inte upp igen förens jag kör av motorvägen hemma igen. första gången det hände så stod bilen i göteborg i 5 minuter avstängd, och när jag starta och körde så var mätaren på mitten och värme fanns, men när jag kör igenom tingstadstunneln så går mätaren i botten och det kommer ljummen värme. andra gången så stängde jag inte av motorn utan den fick gå i 5 minuter, och när jag åkte så var tempen på mitten och värme fanns, men samma sak igen. på exakt samma ställe i tingstadstunneln så gick mätaren i botten och ljummen värme. blir galen på detta, jag funderade på tempmätaren men den går väl bara i botten till kallt, om motorn är kall? så vad ska jag göra åt detta? är lite jobbigt. det konstiga är att allt fungerar precis som det ska till stan och hemma, men så fort jag åker hem så går den i botten och det blir kallt..
Låter ju som din nya termostat fastnar i öppet läge ibland... :???: Om du stannar till och står på tomgång när det händer, kommer värmen då? Utan fartvind i kylet borde den göra det isf. (antar att du har elfläkt, och inte på vattenpumpen)
men hur kommer det sig att det bara händer efter att jag vart i stan och kör motorväg? om termostaten fastnar i öppet läge ska tempmätaren gå till kall då? blir den kall så fort när den öppnar? händer alldrig när jag kär hemma i stadstrafik.. det vet jag inte, får testa det vid tillfälle.. japp det är elfläkt på den. min far trodde det beror på att ac kompressorn går igång, men även om den gör det så ska ju inte tempmätaren gå i bott? eller tänker jag fel? vet inte vad det är för system i den, men jag har kompressor och torkfilter i motorrummet.. och reglaget är tre vred, med fart på första, och mittersta defroster upp och ner osv. och tredje värmereglaget, och på det sitter det bara röda punkter hela vägen, och en vit punkt i början.. sen under finns det två knappar, en med återcirkulation och en med luftkonditionering. enligt instruktionsboken till bilen. men när problemet uppstår så är inte återcirkulation eller luftkonditionering på. den står på defroster och max värme och 3 eller 4 på fläkt..
För att undvika att själva temperaturmätningen spökar bör du göra rent kontakterna till tempsonden, både vid sonden och i samlingskontaktdon. Har man glappkontakt pga korrosion så kan det variera allt eftersom motorn är varm. Framför allt kan glapp uppstå när motorrumet blir kallare efter att ha varit varmt. Inser att detta inte torde vara orsaken till den märkliga tunneleffekten men flera problem kan förekomma samtidigt.

Kopplingsschema på volvoracing.se
ska testa och göre rent kontakterna på givaren och samlingskontaktdonet, nån som vet vart det sitter? som du säger sparkz så tyder det ju på att motorn blir kallare, men varför är ju frågan, det händer på samma ställe två ggr, men inte alls när jag kör hemma.. den håller ju sig hela vägen in på motorvägen.. kan motorn verkligen bli helt kall efter att man kört i 40 minuter på motorväg? den stod ju igång förra gången, och det hände ändå? även om tempmätaren spökar så om den skulle gå i bott, så blir väl inte motorn kall även om mätaren visar det? finns det nåt jag kan kolla så att motorn verkligen är helt varm när det händer? nåt kännetecken som säger att motorn är helt varm?

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]