NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#361715
FiddeUBC skrev:Snabbt o enkelt, Svar från polestar..

Hej,Som vi skriver på hemsidan har lanseringarna flyttats fram något men inget exakt datum är ännu spikat.
.D5 kommer att ge 200hk/430 Nm (manuell)
.T5 kommer att ge 250hk/350Nm

Med vänlig hälsning
Magnus Skeppstedt
Polestar Performance

http://www.polestar.se
Känns ju helt meningslöst att lägga flera tusen på ett "trim" som ger 15 resp. 20 hästar till. Man borde ju verkligen kunna plocka ut mer utan att riskera speciellt mycket.
#361723
Ska man ta följande som står på "Polestars" hemsida med en nypa salt eller finns det någon här på forumet som har egen erfarenhet av detta:

Volvo V70 2,5 FT är den bil i Volvos modellprogram som får flest antal extra hästkrafter med Polestar Performance uppgradering, på 2009 års modell ökar effekten från 200 till 258 hästkrafter och vridmomentet höjs från 300 till 360 Nm. På 2010 års modell är ökningen 231 till 258 hk/360 Nm.
Auto Motor & Sport har kört båda modellerna och skriver att den upplevda effekten är markant.
”Den trimmade versionen svarar rappare på gasen, varvar villigare och ger klart mer råstyrka på låga varv.”

”Kort sagt: Polestar Performance ger ett gäng sköna extrahästar - utan nackdelar. Optimeringen kostar totalt 8 900 kronor, och det är den väl värd.
#361824
Jag håller med sand3rs, 15 hästar.... :shock:
Det beror ju helt klart på polestar ska ha för detta, annars känns ju BSR som ett bättre alternativ. Man får nu dessutom två års support http://sv.bsr.se/news/251/

Varför ska den strypta 180hk D5 bara få 200hk efter optimering? De andra motorerna som är exakt lika får 205hk.
Vet någon varför motorn är strypt med 5hk ?
#361881
Bahhhh... Då blir det att behålla BSR i spisen. Maskinförsäkring går att få där också. Har en känsla av att Polestar är något "strypta" av Volvo ang. trimningen. Polestar vill nog så mycket mer, men..
#361987
FiddeUBC skrev:Jag håller med sand3rs, 15 hästar.... :shock:
Det beror ju helt klart på polestar ska ha för detta, annars känns ju BSR som ett bättre alternativ. Man får nu dessutom två års support http://sv.bsr.se/news/251/

Varför ska den strypta 180hk D5 bara få 200hk efter optimering? De andra motorerna som är exakt lika får 205hk.
Vet någon varför motorn är strypt med 5hk ?
Jag vet! D5 i C30/S40N/V50 är omgjord gentemot de större bilarna för att få plats... Därför sitter vissa delar i motorrummet, som har betydelse för effekten i slutändan, sämre till. Det är alltså inte riktigt samma motor. Även om naturligtvis cylindrar och allt annat i kärnan av motorn är densamma.

Dessutom, som del flesta vet, så är Automatlådan av en annan typ som bara klarar 350 Nm.
#362102
JE Jr skrev:Men vadå, BSR får väl inte ut så mycket mer? De mäter förresten dynamiskt om jag inte minns fel, vilket brukar ge lite högre siffror.
BSR säger sig ta ut ytterligare 20 hästar till D5 (220hk). Däremot bara 8 extra till t5 (258hk). Priset är dock 8900 för D5 och 7900 för T5 (inkl. dosa).
Men framförallt så finns de tillgängliga idag och inte "nån gång snart". Dessutom kan man lätt bygga vidare med steg 2-3 till en rimlig kostnad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 25
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]