Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av läraktig
Nu så

första besiktning

CO/K-värde: 0.5
CO 2500: 0.5
HC: 131
Lambda: 1.01

CO/K-värde: 0.8
CO 2500: 0.6
HC: 110
Lambda: 1.0

Vid servicen påfanns bensin i Oljan

den la av häromdagen - gick ned på 3 sedan 2 cylindrar och dog - bilmek hittade inget fel bara tändstift dränkta i bensin

topplockspackning en teori

De säger att jag "kärringkör" och kör för korta sträckor det gör jag men av nödtvång, behöver bilen som permobil och har inte råd med så mycket soppa och ett bromsok som måste bytas

hur kan man blåsa bort sot - nu när det är så halt?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, värdena säger trasig katalysator. 0,5-1% CO är normalt om man mäter före katalysatorn, och lambdavärdet är nära 1 = rätt bränsleblandning. Med korta körningar kan katen ta mer tid på sig att börja fungera, men du behöver inte vara vårdslös för att "sota ur" den. Efter 1 mil landsväg ska den vara genomvarm.

Men katalysatorn kan inte orsaka att den spottar och fräser och dör, det måste vara nåt annat.

Bensin i oljan får du av korta körningar, men det ska den inte dö av heller. Svårstartad pga sotiga stift, ja, men när den väl har tänt på alla så går den.

Varifrån kommer teorin om topplockspackning? Utan fler symptom på det känns det lite förhastat...
av läraktig
Stiften var inte sotiga - de var också nya men dränkta i bensin - mek tyckte avgaserna luktade sot

jag vet inte ens hur en motor fungerar - det gjordes en hel del startförsök med startkablar - om den har bensinpump så går benisnen nägonstans - jag vet bara inte vart :lol:

Jag gissar att man tänkte topplockspackning för att den kom till tändstiften????

Jag har två mil till besiktningen och hade bråttom till banken så jag gasade på rejält in till staden - så den teorin faller då Motorn var urblåst kan man säga...

stift tändkablar och rotor ( tror jag ) är bytta. Jag har haft glappkontakt i en kabel som går från under fördelarlocket och till tändspolen gissar jag? :oops: Glappkontakt är väl fel ord, men har haft startproblem vid väderomslag - då har det hjälpt att ruska i den - men det hjälpte inte denna gång

Nu startade den efter byta av de dränkta tändstiften - den är kvar hos mek - skall kolla katalysatorn

Tack för att du svarar - jag har inte så mycket pengar det känns bra att lära sig mer själv, ju mer mankan ju mer framförhållning kan man ha och se till så saker inte händer

jag har sprakat igång en gammal bil som ej gått igenom besiktningen - att ha till gårds sysslor nu i kylan - den luktar sot och man ser partiklar från avgasröret - visst är det sot. men som sagt det är den gamla inte den nya...

Den nya volvon drar mycket soppa .... Den läcker dock inte ... längre (gjorde i en soppaslang i somras)

Ja rörigt - jag ger tankar jag har

tack för svar
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..