Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 745 88 med en b230F motor i som går illa när den är varm, Startar o går hur bra som helst när den är kall men när den börjar bli varm o ligger på 2000 varv så bara dör den. Startar om bilen då går den bara på 3 ungefär o misständer rejält. Har bytat allt i tädningsväg o båda bränslepumparna (dock beg) o även nya relä (även de beg).
Hade bilen ståendes i garage inatt o imorse när ja testa den för de hade kommit snö så gick den hur bra som helst. Körde den varm o de var inga problem alls. Kom hem, lät den stå i 1 timme ungefär o skulle sen ut o köra igen. o då gick den inta alls.

Vad kan de vara för fel???
Jag hade problem med min 965 som inte ville starta när den svalnat en stund. Kall eler nyvarm gick den bra. Sedan jag rengjort kontaktbleck i ett kontaktdon dit även ledningen från tempsensorn i motorn går så funkar bilen helfint. Där var felet att korrosion på kontaktblecken lade till motstånd till tempsensorns motstånd, större effekt när tempsensorns motstånd sjönk då motorn var varm. Gjorde också rent kontakterna till kamaxelgivaren och impulsgivaren.

I en tråd beskrev en volvoägare att det var fel i tempsensorn. Det uppstod avbrott i sensorn när den var varm och då gick bilen mycket dåligt, bränslekontrollenheten uppfattade motorn som mycket kall och sprutade in för mycket bränsle.

På den motor du har kan du antagligen mäta direkt på sensorn när motorn är varm och nyss avstängd. Resistansen vid nittio grader ska ligga under 200 ohm tror jag, mer exakt uppgift om motståndet vid olika temperaturer hittar du på nätet eller i andra trådar.

Kopplingsschema finner du på volvoracing.se
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..