Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Ta och läs på lite om konsumentköplagen innan du pratar med handlaren. På så sätt har du tillräckligt med kött på benen om han börjar dumma sig. Du ska inte behöva stå för några kostnader alls om detta fel faller under konsumentköplagen så behåll alla kvitton på felsökning och annat.

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går! :D

Mvh
/Fred
av Larzan
6000-7000 för service gasspjäll? (Fanns vid köp?)
3000-4000 serivice? (var den inte servad innan köp?)
2000 självrisk vindruta? (Rackarns otur)

Ingen kul start på ett nytt bilägande. :(
av Fred
Håller med Larzan...borde inte bilen varit servad innan den såldes...? :roll: Nu blir man lite nyfiken på vad Qaskiz fick ge för bilen och hur långt den har gått.

Att bilen går dåligt ska inte drabba Qaskiz ekonomiskt. Servicen borde Qaskiz påpekat att den skulle gjorts innan hon köpte bilen, dvs ingått i priset. Rutan är som Larzan skrev attans osis...
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Rutan står jag självklart för själv, servicen ingick inte för han ansåg att jag fick den så jäkla billigt....blev ju en satans dyr bil i slutändan :roll: Jag får väl erkänna att jag inte är så jäkla road, hade bara lagt undan pengar till rutan och servicen.
Problemet blir väl kanske att de flesta bara använder garantin vid vägsäkerhet eller vad fasen det heter och då åker jag väl på att själv.....tror jag behöver en valium eller 3 just nu

Btw, jag påpekade självklart servicen men eftersom de andra bilhandlarna hade likadana bilar i prisklass +20 000 så tänkte jag att jaja sånt jag överlever. Men detta vete helvete rent ut sagt hur jag ska fixa
av Fred
Qaskiz skrev:Problemet blir väl kanske att de flesta bara använder garantin vid vägsäkerhet eller vad fasen det heter...
Menar du "Trafiksäkerhetsgaranti"?
av Fred
Den garantin är en grej som handlarna kör med för att "lura" kunderna. De säger att vi har en jättebra garanti som gäller i ett år som kallas "trafiksäkerhetsgaranti" och gäller de saker som Bilprovningen kan slå ned på. Det handlarna hoppas på är att kunderna ska resonera precis som du gör, alltså att du har en garanti på bilen men den gäller inte för allt. Alla handlare känner dock till konsumentköplagen men de informerar inte kunden om den, de är ju inte korkade.

Dock är det så att konsumentköplagen är tvingande och kan inte skrivas bort, varken i köpekontrakt eller genom andra garantier! Detta är 100%-igt, jag lovar!! Du skulle få rätt direkt om du anmäler handlaren till ARN (Allmänna ReklamtionsNämnden). Kolla länken jag gav i mitt inlägg längre upp så kommer du se att det jag säger stämmer. Läs på ordentligt vilka rättigheter du har så kan handlaren dumma sig bäst han vill...du kommer vinna i slutändan! :D Så misströsta inte utan se det här som en nyttig lärdom inför framtida köp av dyra grejer! :wink:
av Fred
...och efter att du har gjort din läxa om konsumentköplagen väl...? :wink:

Klart att du ska kunna sova. Om handlaren vägrar att se till att din bil går precis som den ska kan du kräva att få häva köpet. På så sätt kan du hitta en bättre bil hos en bättre handlare.
Tänk på att anledningen till att det är dyrare att köpa bil hos handlare än av privatperson är just skyddet man har som kund.

Sov så gott! :D
/Fred
Användarvisningsbild
av Qaskiz
haha absolut 8) Ska vara påläst som aldrig förr.

Tror inte han vill ha tillbaka en bil med en kass ruta och ett nytt dörruppslag haha. Så vi får hoppas han löser det smidigt. Tack för all er hjälp

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]