Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jmyren
Har köpt en XC90 -07 och måste byta däcken på bilen, både sommar och vinter, idag sitter det 17 vinterdäck utan dubb och 18" sommar däck, jag har funderat på att skaffa 20" både sommar vinter (vinter med dubb) alternativt 20" sommarfälgar och 19" vinterfälgar.

Det jag undrar är

1. Är det bättre eller sämre med större fälgar? Tex på vintern är 20" fälgar för stort med dubbade vinterdäck eller kan det vara så att det till och med att den fungerar bättre. Alltså hur påverkas köregenskaperna och säkerheten

2. Sommardäcken 20" på verkar det stabiliteten på vägen ? Bättre sämre ? Det enda jag hört att den kan bli lite stötigare med så stora fälgar. Men jag kör många långa sträckor både vinter och sommar, och vill ha en bil som ligger bra på vägen fast är stor, (därav xc90, tycker den skumpar lite mycket dock)

3 jag undrar också vad ett fjäderbenstag gör för bilen, hittade en på den här sidan

http://www.stylingshopen.se/volvo-styli ... 58f31c6198

Hoppas någon kan hjälpa mig, speciellt med hur kör egenskaperna påverkas, är det nåågot mer man kan tänka på om man köper stora fälgar.

Jo en sak till bromsarna är lite dålig på bilen och funderar även på att byta skivor helt, någon som kan rekommendera några till xc90

Mvh Jonathan
av Lövet
När det gäller vinterdäck så är nog 20" bland det absolut sämsta du kan ha. Med så stora däck kommer dina däckssidor att bli extremt tunna och stenhårda vilket försämrar greppet. Dessutom så ska du välja så absolut smala däck som det överhuvudtaget är möjligt vilket blir svårt med 20".

På sommaren finns åtminstone (teoretiska) fördelar med 20" och lågprofildäck. De lägre däckssidorna förbättrar styrkänslan och däcksbredden förbättrar greppet.

Men hur du än gör så är det fortfarande en XC90 vilket innebär att om du vill ha körglädje så har du köpt helt fel bil. Vill man ha bra vägegenskaper ska man inte sitta på andra våningen. :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Skillnaden mellan 17-19" på sommaren är i alla fall rätt trevlig enligt mina erfarenheter. På vintern skall det som sagt inte vara större och bredare än nödvändigt så dina 17" är väl OK.
40 mm sänkning + 19" så blir den både fräck och trevlig att köra. Det kostar en slant till XC90 dock...
Originalbromsarna räcker till enligt mig, i alla fall så länge dom är friska.

/Thomas
av UffeXC
Då mina skivor tidigare ej var i balans bytte verkstan dessa runt om och det är bara att konstatera att när allting är nytt eller genomgånget är bromsarna som nya. Börja med detta ingreppet innan du kikar på att uppgradera bromssystemet.
När det gäller 20 tum eller inte så delar jag föregående talare som inte vill ha 20 tum på vintern. Själv har jag kört vinterhjul på såväl 17 som mina nuvarande 18 tum. Bilen går mycket bättre i undanmanöver jmf. med 17 tum
Har kört XC90 på såväl 20 som 22 tum och ingendera av dem var någon njutning att tala om så mina däckhandlare fick inte sälja dessa till mig. Kommer dock inom kort att beställa en XC90 R-design som har 19 tum, så vi får se vad mina åsikter om detta så småningom.
av Lilj
En liten fråga.
Är breda vinterdäck verkligen sämre på alla punkter ?
t.ex
Ren is?
Hårt packad snö?
Löst packad snö?
Blöt asfalt?
Torr asfalt?
Slask?
Snö/is med ett spår i varje båda riktningarna? (Kanske mer vanligt här uppe i norr)
av jmyren
Ok, ska kolla lite mer på lite mindre fälgar till Vintern med dubb,

Men sommaren får nog ändå bli 20"-19" tum , det med sänkningen lät ganska intressant.

Tack för alla svar mvh,
av jmyren
Lilj skrev:En liten fråga.
t.ex
Ren is?
Hårt packad snö?
Löst packad snö?
Blöt asfalt?
Torr asfalt?
Slask?
Snö/is med ett spår i varje båda riktningarna? (Kanske mer vanligt här uppe i norr)

Jag undrar lite som du undrar också är breda däck alltid dålig vid vintervälglag, tex packad snö,slask och is. ungefär som det är i gbg nu,
av Lövet
Lilj skrev:En liten fråga.
t.ex
Ren is?
Hårt packad snö?
Löst packad snö?
Blöt asfalt?
Torr asfalt?
Slask?
Jag har just nu de bredaste vinterdäck som jag haft med 235/45-17 (pga bromsstorlek) och jag har utan tvivel det sämsta vintergrepp jag någonsin stött på. Jag kan egentligen bara tänka mig att på torr asfalt kan greppet bli bättre med bredare vinterdäck men inte annars. Annars upplevar jag enbart nackdelar.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]