Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompak
Har haft vår Xc90, D5, 07 i några månader nu och när vintern riktigt slagit till förvånar det mig hur taskigt bilen går i vinterväglag... En av anledningarna till bilköpet (förutom det stora bagaget) var ju en bil som tar sig fram bra på vinterväglag. När man ska iväg spinner det, tar man en kurva snabbt, glider bilen mot vägkanten, hjälper inte att "gasa upp" den. Tycker också att antisladden tar sent, man hinner få en riktig bredsladd innan antisladdet griper in. Jag har stor vana av AWD då jag kört, och kör i tjänsten en Audi A4 Quattro, den är alltid klippstabil, finns inte tendens till släpp med den kärran... Därför är min fråga, kan det vara däcken? Det sitter Cooper Discover på Xc90. Nån som vet nåt om dessa? Vad kör ni själva på? På Audin har jag Michelin X-ice. Är det inte så att däckurvalet är lite begränsat, däcken till Xc90 ska väl vara "SUV" däck = förstärkta, eller har jag fel? Är det däcken byter jag direkt, annars vetetusan vad jag ska göra, känns inte kul att inte kunna lita på bilen...
av hansjkpg
Tompak skrev:Har haft vår Xc90, D5, 07 i några månader nu och när vintern riktigt slagit till förvånar det mig hur taskigt bilen går i vinterväglag... En av anledningarna till bilköpet (förutom det stora bagaget) var ju en bil som tar sig fram bra på vinterväglag. När man ska iväg spinner det, tar man en kurva snabbt, glider bilen mot vägkanten, hjälper inte att "gasa upp" den. Tycker också att antisladden tar sent, man hinner få en riktig bredsladd innan antisladdet griper in. Jag har stor vana av AWD då jag kört, och kör i tjänsten en Audi A4 Quattro, den är alltid klippstabil, finns inte tendens till släpp med den kärran... Därför är min fråga, kan det vara däcken? Det sitter Cooper Discover på Xc90. Nån som vet nåt om dessa? Vad kör ni själva på? På Audin har jag Michelin X-ice. Är det inte så att däckurvalet är lite begränsat, däcken till Xc90 ska väl vara "SUV" däck = förstärkta, eller har jag fel? Är det däcken byter jag direkt, annars vetetusan vad jag ska göra, känns inte kul att inte kunna lita på bilen...
Cooper låter inte som något hightech däck precis, vet dock inte hur det ser ut med däck till din bil, men det borde finnas bättre, sedan kan man ju undra hur resten av systemet funkar om det går in så sent.
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns en uppsjö av olika Cooperdäck, även under namnet Discoverer, de allra flesta är inte direkt utvecklade för våra vägförhållanden så det finns ju en chans att du har amerikanska M+S däck. Och det är inget vidare här i norden..

XC90 generellt är stabila på vinterväg och halka, dock får man ju inte glömma att du åker runt med en bra bit över 2 ton tomvikt, på ganska breda däck.. Understyr på rejäl halka det gör den, dock skall den inte kasta eller bryta ut i sladd...jag tycker antisladden på firmans XC90 är rejält känslig och hämtar hem det mesta ganska tidigt.
Så utan att egentligen veta så mycket om Cooperdäcken du har på så gissar jag att det finns ganska många bättre val. Vi kör Hakka 5 dubb på en bil, och Gislaved Nordfrost 5 dubbade på en annan. Jag föredrar Hakka 5, men dom är högljudda. Båda uppsättningarna är om jag minns rätt 235/65-17...

/Thomas
Användarvisningsbild
av gooose
Du skriver att det spinner när du skall iväg

Är det alla 4 eller bara fram

Om bara fram så kan detta påverka bilen stabilitet för då är den endast framhjulsdriven
Mao något som gör att 4 hjuls driften inte fungerar

Detta utgör då en anledning till att den beter sig som du beskriver

//Goose
av Tompak
Grejen är den att det är baken som slänger ut friskt (förvisso ganska roligt), så den driver bra på bakhjulen. Var nyss ute på en tur och gled in i en trottoarkant i en kurva.
Kollade däckstrycket när jag tvättade kärran idag, det låg på 2,7 jag sänkte till 2,4. Känslan är att det blev bättre...
Men det är just när jag får sladd, på Audin går antisladdet in och hindrar en sladd direkt medan Volvon sladdar som attan innan systemet griper in. Men det är ju också som Funk skriver, en viss skillnad i vikt också... Blir nog däcksbyte känns det som...

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]