- lör 02 jan 2010, 12:05
Har haft vår Xc90, D5, 07 i några månader nu och när vintern riktigt slagit till förvånar det mig hur taskigt bilen går i vinterväglag... En av anledningarna till bilköpet (förutom det stora bagaget) var ju en bil som tar sig fram bra på vinterväglag. När man ska iväg spinner det, tar man en kurva snabbt, glider bilen mot vägkanten, hjälper inte att "gasa upp" den. Tycker också att antisladden tar sent, man hinner få en riktig bredsladd innan antisladdet griper in. Jag har stor vana av AWD då jag kört, och kör i tjänsten en Audi A4 Quattro, den är alltid klippstabil, finns inte tendens till släpp med den kärran... Därför är min fråga, kan det vara däcken? Det sitter Cooper Discover på Xc90. Nån som vet nåt om dessa? Vad kör ni själva på? På Audin har jag Michelin X-ice. Är det inte så att däckurvalet är lite begränsat, däcken till Xc90 ska väl vara "SUV" däck = förstärkta, eller har jag fel? Är det däcken byter jag direkt, annars vetetusan vad jag ska göra, känns inte kul att inte kunna lita på bilen...
- By OssianF