Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tapsa
Hej, hadde också svart smörja i kylarens expasion tank förra sommaren. det var ölje kylaren som ligger i kylar vätskan som rinde ut ölja i kylar vätskan. bilia bytte ut ölje kylaren och kylaren men lämnade termostaten som inte fungerade mera i bilen. så hadde jag några dagar senare diesel filter problem, eftersom den inte kunde regenereras med för låg motor temperatur. bad luck dom sade, dålig design och slarvigt jobb säger jag.
mvh och gott nytt år
tapsa
v70d5-05 med 7 kmil
av erbe
speedo skrev:Det är inte packningen!
Dieslar trycker alltid ut lite sot i vattnet vid körning.
Extrema mängder partiklar.
Det är inget fel på din bil, snarare bevis på att alt står rätt till!
"Dieselmagnus"
Vad kommer din kompetens ifrån?
Inga vidare givande inlägg!!

Hmm har aldrig sett eller ägt en diesel som beter sig så..Har en som gått snart 55000mil å den är som ny i kylsystemet.

trycktes det ut olja med kylar vattnet ca 2 dl på golvet.Å fullt med klegg i expansionskärlet: då är det garanterat något som inte är rätt vad du än tror :-O)
av speedo
Är det klegg i expansionskärlet så betydet det att vatten blandat sig med olja.
Då har troligtvis toppackningen gått, eller liknande.
Kan du ge mig lite spec. Har den kokat någon gång? Har vattnet frusit i kylaren eller liknande?
Något har gjort att topp eller toppackning har gett sig?
Användarvisningsbild
av isak
ta den oljekylaren o provtryck den separat. ser inte ut att vara svårt plocka bort den.
isak
av jontee
speedo skrev:Är det klegg i expansionskärlet så betydet det att vatten blandat sig med olja.
Då har troligtvis toppackningen gått, eller liknande.
Kan du ge mig lite spec. Har den kokat någon gång? Har vattnet frusit i kylaren eller liknande?
Något har gjort att topp eller toppackning har gett sig?
Den har aldrig kokat men kylar vattnet har varit mörkt om jag tänker efter.Inga andra symtom som att den gått varm eller gått dåligt,Volvo får nog ta sig en titt på den i veckan.Ska jag bärga dit den eller törs man köra den 2 mil som jag har dit.Tackar för alla tips,jag återkommer med info om vad som hänt.
/Jonte
Användarvisningsbild
av isak
bärgare som gäller!
isak
av speedo
Svårt att säga?
Kolla motoroljan!
Ser den frisk ut är det bara att köra.
Vad uppmärksam på motortempen bara.
Användarvisningsbild
av isak
skulle jag avråda!
OM det är oljekylaren får du kylvätska i oljan med! när oljetrycket försvinner vid avstängd motor trycker kylvätskans övertryck in i smörjsystemet!
isak

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]