- mån 28 dec 2009, 20:55
#358503
Hej,
Jag har ett litet problem med min Volvo 240 -79 med B21A motor. Här om dagen så dog den plötsligt när jag körde och har sedan dess inte startat. Kan vara värt att nämna att för ca 2 veckor sedan frös mitt kylarvatten då jag hade dåligt med glykol, men tinade och bytte ut allt kylarvatten efter det. Den har dock sedan dess bakskjutit då och då men inga större problem gick alltid att köra.
Jag kan få igång den men den går bara 1 varv sen tvärdör. Tycker det är konstigt att den ska starta för att gå ett varv sen inge mer..
Det kommer ingen gnista från tändstiften när jag har kollat dom.. så någonting med tändingen bör det vara.
Detta har jag gjort:
-Kollat så förgasaren får bensin, och även efter ett antal försök är det blött på tändstiften.
-Bytt följande tänddelar: tändspole, kondensator, brytarspetsar(ställde in dom på 0.5mm efter byte), rotor, fördelarlock. (stiften och tändkablarna är bara några månader gamla och med tanke på felet lär det inte vara dessa heller, då alla 4 inte bör gå sönder på samma gång)
Jag ställde in tändningen i sommras och då var jag tvungen o knacka runt fördelarn så jag tvekar på att den skulle tvär ställt sig fel..
Skulle vara mycket tacksam för all hjälp och ideer.
MVH
svenning
Jag har ett litet problem med min Volvo 240 -79 med B21A motor. Här om dagen så dog den plötsligt när jag körde och har sedan dess inte startat. Kan vara värt att nämna att för ca 2 veckor sedan frös mitt kylarvatten då jag hade dåligt med glykol, men tinade och bytte ut allt kylarvatten efter det. Den har dock sedan dess bakskjutit då och då men inga större problem gick alltid att köra.
Jag kan få igång den men den går bara 1 varv sen tvärdör. Tycker det är konstigt att den ska starta för att gå ett varv sen inge mer..
Det kommer ingen gnista från tändstiften när jag har kollat dom.. så någonting med tändingen bör det vara.
Detta har jag gjort:
-Kollat så förgasaren får bensin, och även efter ett antal försök är det blött på tändstiften.
-Bytt följande tänddelar: tändspole, kondensator, brytarspetsar(ställde in dom på 0.5mm efter byte), rotor, fördelarlock. (stiften och tändkablarna är bara några månader gamla och med tanke på felet lär det inte vara dessa heller, då alla 4 inte bör gå sönder på samma gång)
Jag ställde in tändningen i sommras och då var jag tvungen o knacka runt fördelarn så jag tvekar på att den skulle tvär ställt sig fel..
Skulle vara mycket tacksam för all hjälp och ideer.
MVH
svenning