Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svenning
Hej,

Jag har ett litet problem med min Volvo 240 -79 med B21A motor. Här om dagen så dog den plötsligt när jag körde och har sedan dess inte startat. Kan vara värt att nämna att för ca 2 veckor sedan frös mitt kylarvatten då jag hade dåligt med glykol, men tinade och bytte ut allt kylarvatten efter det. Den har dock sedan dess bakskjutit då och då men inga större problem gick alltid att köra.

Jag kan få igång den men den går bara 1 varv sen tvärdör. Tycker det är konstigt att den ska starta för att gå ett varv sen inge mer..
Det kommer ingen gnista från tändstiften när jag har kollat dom.. så någonting med tändingen bör det vara.

Detta har jag gjort:
-Kollat så förgasaren får bensin, och även efter ett antal försök är det blött på tändstiften.
-Bytt följande tänddelar: tändspole, kondensator, brytarspetsar(ställde in dom på 0.5mm efter byte), rotor, fördelarlock. (stiften och tändkablarna är bara några månader gamla och med tanke på felet lär det inte vara dessa heller, då alla 4 inte bör gå sönder på samma gång)

Jag ställde in tändningen i sommras och då var jag tvungen o knacka runt fördelarn så jag tvekar på att den skulle tvär ställt sig fel..

Skulle vara mycket tacksam för all hjälp och ideer.
MVH
svenning
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hmm ja dehär va ju lite lurigt...

Men vi kan ju börja med tändningen. Är du tvärsäker på att de inte är någon gnista på något av stiften när du testar? Har du ordentlig jord osv? Har du ingen gnista vid test borde motorn absolut inte ha någon gnista med stiften monterade... Har du fortfarande ingen gnista får du mäta från tändningslåset till stiften och se vart strömmen försvinner.

Om vattnet frös kan de ha spräckt någon packning och de är ju inte omöjligt att toppplockspackningen fått stryk. Kolla oljan på oljestickan så den inte är grå samt gör gärna ett kompprov ( läckande toppackning brukar dock inte synas på ett komptest ). Rök bilen vitt, mer än normalt, efter att vattnet frös så är det ett till tecken på att packningen läcker.

Kommer inte på så mycket mer nu ;)
av svenning
Tack för svar bensinskalle och thomas, slutade precis jobbet och det är lite mörkt att kolla sådana saker nu men tänkte göra det imorgon då jag slutar tidigare, så får återkomma då. Komptest blir nog senare då jag inte har verktyg liggandes.
Men jag är ganska säker på att vi jordade ordentligt när vi kollade om stiften tände. Fast igentligen borde de tända då motorn startar iaf(?).
thomas1977 skrev:Har du kollat om tändspolen får ström??
Men vill passa på att fråga hur jag gör detta. Mäter jag på plus kabeln som går till tändspolen? Ska jag mäta när jag kör på starten?
Den enda minus kabeln som går till spolen går mellan den och kontakten på kondensatorn, det ska inte finnas någon mer minus till spolen?
av Rådlös
På anslutning nr 15 skall du ha en kabel från säkring nr 11. Det är den som matar 12 volt. På anslutning 1 skall du ha kabeln från kondensatorn och brytarna. Kabeln till nr 15 passerar en skarvplint. Rent teoretiskt kan det ju vara glappkontakt där. Uppgifterna jag har säger dock inte var plinten sitter. Bara att den finns. Men följ en kabel från säkring 11. OBS! Ingångssidan, vilket innebär att den matas direkt från tändningslåset.
av svenning
Aha okej, får nästan hoppas på att det kan vara felet.

Fick även att tips om att det skulle kunna vara is i bensin intaget till förgasarn eller i bensin pumpen, nu när det är så kallt och jag har lite bensin i, kunde tydligen ha blivit kondens o dragit med sig något skit?

Hur som helst tack för svar och ska grejja lite imorgon efter jobbet.
av svenning
Har nu testat lite saker igen, det blir lite punkt format men hoppas ni hänger med:

- Oljan ser svart och normal ut och den hade inte onormal avgas färg när den dog vad jag märkte heller.
- Stiften tänder, testade igen och dom tänder, måste vart fel sisst då det inte var jag som kollade(satt bakom ratten då).
- Tändspolen får ca 9-9.5 volt på +, onormalt lite?
- Hade i motorvärmarn under natten, och blåste med (dålig) hårtork mot förgasarn och bränsle pumpen i ca 10min men det hjälpte inget. Dock har det blivit is i kylar tanken igen, konstigt då jag har nästan 50% glykol i nu. Men iof har den bara stått i en halv vecka.

Ska se om jag kan få tag i verktyg till att göra komptest också.
Någon som har andra ideer eller dylikt?

Tack igen
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Du fan du har helt rätt om dedär med is i bensinen, att ja glömde säga de.....

Häng av bensinslangen på utgången från bensinpumpen och dra runt motorn så ser du om det kommer bensin, gör det inte det så kan det säkert vara en ispropp någonstans i ledningen. Bäst är ju om du kan tappa ur all gammal bensin men går inte det så får du hälla på ny bensin bara och sedan ha i K-sprit enligt de proportioner som står på flasken. Egentligen ska man ha i spriten innan de blir kallt, för spriten suger åt sig fukten. Har det väl blivit en propp löser inte spriten proppen utan den förhindrar bara att ny propp bildas när spriten når fram i ledningarna och suger upp allt vatten.

Sen, har du förgasarolja? Funkar choken?

Ja fyllde på förgasarolja idag på min b18, och jeflar vad pigg motorn blev jämfört med tidigare ;)

Är inte 100% säker på om förgasaren på b21 fungerar likadant som på stromberg och SU till b18-b20, men trottlen ska i alla fall på dem glida ganska segt upp och falla tillbaka med lite motstånd. Om du skruvar av luftslangen och tar ett par fingrar och trycker upp trotteln så känner du om den går segt eller om den bara far iväg upp. De ska vara som en "stötdämpare" alltså ;)
av svenning
Ja det hade lagt sej nån is propp i förgasaren. Fick tag i en värmepistol som vi stog och värmde med ett bra tag, fast utan resultat. Men tillslut så höll vi handen för luftintaget på förgasarn(så det blir som mer choke) och då åkte det förmodligen ut någon is propp för sedan dess har den gått som den ska!

Lite dumt när man inte har varm garage, annars hade det ju varit enklast att bara ställa in den där.. hade iof gått att ta ner förgasaren och ta med in också men. Så i fortsättningen får jag köra med ksprit, då jag inte hade något alls innan i. Förgasar olja fyller jag faktiskt på lite då och då.

Hur som helst, tack för hjälpen och gott nytt år! Alltid ett bra forum det här att få hjälp på.
av svenning
Idag återkom problemet, verkar som exakt samma fel igen, en ispropp någon stanns, förmodligen i förgasaren som sisst.. får väll köra med värmepistolen osv igen. Men undrar om ni har några tips förutom ksprit hur jag kan undvika detta i framtiden? Surt att bilen ska dö då och då, nu när det ser ut som kylan blir kvar ett tag.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]