Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ouch! 5 uppslag på en vecka! Låter som om du drabbats av avundsjuka! Jag som inbillat mig att jag varit manisk när jag parkerat läängst bort på parkeringen eller letat i flera minuter för att hitta en längs-parkering, men det visar sig ju vara välbefogat! Dock ska sägas att de gånger man hamnat bredvid bilar så har det gått bra, det är många år sedan någon av våra bilar hade någon parkeringsskada..ta i trä.
Användarvisningsbild
av SvenB
micke011 skrev:Ouch! 5 uppslag på en vecka! Låter som om du drabbats av avundsjuka! Jag som inbillat mig att jag varit manisk när jag parkerat läängst bort på parkeringen eller letat i flera minuter för att hitta en längs-parkering, men det visar sig ju vara välbefogat! Dock ska sägas att de gånger man hamnat bredvid bilar så har det gått bra, det är många år sedan någon av våra bilar hade någon parkeringsskada..ta i trä.
Att du VÅGAR skriva så, är inte det att utmana ödet?
5 dörruppslag, du är lyckligt lottad. Jag har haft min V70II 2.4D i inte ens 2 veckor förräns någon idiot hade kört på sidan så det var ca 1-1.5m lång, stor repa på vänstersida..

Tur att det är en tjänstebil och att man får sådant här åtgärdat gratis, för jag hade gått upp i taket (vilket jag iofs gjorde endå) om det hade varit en privatägd bil. Man blir ju så ledsen bara.. Att folk inte har mer respekt? Jag kan förstå om man råkar göra något fel. Men var då såpass ärlig och stå för det! Lämna dina kontaktuppgifter så kan man lösa det..

Tur att jag inte har en hagelbössa eller dylikt i bagaget, för visst fan blir man frestad när sådana idioter är framme.

Kan förövrigt tilläga att jag aldrig har haft problem med frost och infällbara backspelgar, verkligen inte i Göteborg där jag bor, men inte heller när jag har varit på skidresa eller uppe i kyligare trakter och velat. Jag har haft 2 st v70N och 1 V70II med det.
Hisingspansar skrev:5 dörruppslag, du är lyckligt lottad. Jag har haft min V70II 2.4D i inte ens 2 veckor förräns någon idiot hade kört på sidan så det var ca 1-1.5m lång, stor repa på vänstersida..

Tur att det är en tjänstebil och att man får sådant här åtgärdat gratis, för jag hade gått upp i taket (vilket jag iofs gjorde endå) om det hade varit en privatägd bil. Man blir ju så ledsen bara.. Att folk inte har mer respekt? Jag kan förstå om man råkar göra något fel. Men var då såpass ärlig och stå för det! Lämna dina kontaktuppgifter så kan man lösa det..

Tur att jag inte har en hagelbössa eller dylikt i bagaget, för visst fan blir man frestad när sådana idioter är framme.

Kan förövrigt tilläga att jag aldrig har haft problem med frost och infällbara backspelgar, verkligen inte i Göteborg där jag bor, men inte heller när jag har varit på skidresa eller uppe i kyligare trakter och velat. Jag har haft 2 st v70N och 1 V70II med det.

Man blir ju rätt sur när man råkar ut för det , det dumma är ju att alla dessa onödiga skador slår tillbaka på premien för alla , samt att man själv vet att man har en omlackad bil , hur kul är det? har iofs avundsjuka grannar men har svårt att tänka mig det om dom .
av LOTEZ
hansjkpg skrev:Oftast inte, försöker alltid fickparkera pga rädsla för dörruppslag men ändå... :cry:

//LOTEZ
LOTEZ! har du fått några mer förslag på vad du kan göra??[/quote]

Hej alla,

Tack för bra info och intressanta åsikter!

Har haft fullt upp på jobbet men ska ta tag i detta. Ska prata med min ÅF och se om det finns npgon fix på detta. Alt prova det som VolvoB20 skrivit..

//LOTEZ
Efter en -20 natt så satt ena backspegeln fast. Fick ge den lite extra handhjälp för att den skulle fällas ut.

En annan fråga rörande dessa infällbara backspeglar; har upptäckt det att dem fälls ut olika fort. Den ena ca. 1 sek fortare än den andra. Kan man på något sätt "synka" dessa så att dem fälls ut lika fort? Vet inte om detta fenomenet fanns innan jag "hjälpte till" (har inte ens tänkt på eller uppmärksammat det innan).

En petitess egentligen men ändå 8)
Användarvisningsbild
av P1800
hansjkpg skrev:
Hisingspansar skrev:5 dörruppslag, du är lyckligt lottad. Jag har haft min V70II 2.4D i inte ens 2 veckor förräns någon idiot hade kört på sidan så det var ca 1-1.5m lång, stor repa på vänstersida..

Man blir ju rätt sur när man råkar ut för det , det dumma är ju att alla dessa onödiga skador slår tillbaka på premien för alla , samt att man själv vet att man har en omlackad bil , hur kul är det? har iofs avundsjuka grannar men har svårt att tänka mig det om dom .
Dessa puckon fattar inte ens att de skadar din bil då de slänger upp sin dörr. Det finns inte ens på deras värderingsskala att man har respekt för andras egendom. Jag kollar noga den plats där jag ställer bilen: Ingen barnstol, inga skabbiga 240 med bortrostade dörrhörn och helst en plats långt borta där ingen vill parkera. Konstigt nog är det inte helt ovanligt att någon ändå gjort sog omaket att parkera intill på platsen lång borta trots tio andra tomma rutor.

Varför finns det ingen debatt om detta i dagspress eller ens på den tiden då Perstad sände Trafikmagansinet? På 80-talet såldes utmärkta stöldlarm: Secar och Car Gard med vibrationssensorer som med hjälp av ett stöddigt kompressorhorn tillät bilen att tala om för missdådaren att den gjort fel. Dessa larm underkändes av stöldskyddsföreningen och försvann från marknaden, synd!

(Hade lyckan att hitta en omonterad Secar larmsats på en veteranbilsmarknad i somras. Den kommer att monteras i min 1800ES i vinter.)
P1800 skrev:
Dessa puckon fattar inte ens att de skadar din bil då de slänger upp sin dörr. Det finns inte ens på deras värderingsskala att man har respekt för andras egendom. Jag kollar noga den plats där jag ställer bilen: Ingen barnstol, inga skabbiga 240 med bortrostade dörrhörn
Var en sväng till lindvallen igår och tänkte som du! Aha en Q7 och en nästan ny XC90 och därimellan en tom plats! :-)-) Men precis när jag ska svänga in kommer en silverfärgad A6:a av sista årsmodell och tränger sej imellan... jaja inte mycket att göra och medans jag backar undan och sitter och spejar ut över parkeringen efter tomma platser så hör jag ett skrik från passagerarsidan!!!! Vafan!!! Såg du gubbj...eln slog upp dörren rätt i Q7:an.... Precis så verkar det gå till :twisted: alla bara skiter i andras grejer!!!!! Inte konstigt att man parkerar på en halv marathons avstånd från närmsta bil! Spelar ingen roll vad det är för bilar du har bredvid dej tror jag finns alltid folk med fina bilar som inte bryr sej det minsta om dom repar din bil som du putsar och gnor på flera timmar i veckan... *suck*

Vet att detta var off-topic men jag blev så jä...a förbannan bara blir oftast lite bättre om man skriver av sej =)
av najk
Jag hade bilen inlämnad på verkstaden förra veckan för uppgradering av mjukvara till värmaren. Efter det noterade jag att backspeglarna inte fälldes in när jag låste bilen som vanligt när jag kom hem. Efter kontroll i menyn så såg jag att den funktionen var avstängd.

Iom att alla andra inställningar som jag har gjort var kvar i bilen så antar jag att Volvos tekniker valde att stänga av det med hänsyn till vädret ( det var ca -10 den aktuella dagen).
Men de hande ju gärna då förklarat varför, då kanske jag hade valt att ha det avstängt under vintertid, men nu aktiverade jag det direkt igen.
Jag har inte haft några problem med speglarna än, men ibland knakar det rätt friskt i dem när det är kallt ute och de fälls ut.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]