Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
wissel skrev:Som familjebil som du skall ha den till så är en 140 hk, automat. Jag har haft både och men jag drar Husvagn ca 600 mil per år därav bytet från 140 till 170. Som jag förstår så kör du 125 mil i månaden i familjetjänst och då fattar jag inte vitsen med att åka med 200 eller mera hästkrafter faktiskt. Dyrare om skiten smäller, dyrare driftskostnader och försäkringskostnader. Så dom råden om R modellen eller T6a är bara trams. Om du däremot vill leka osv ja då är det något annat. Någon skrev omkörningar som är säkrare, ja då ligger man på marginalerna redan, inte Familjetjänst.....!
Den dag jag säljer dragfordonet så återgår jag till 140 hk igen. Alternativt Diesel men troligen för få mil per år för det......
Det är iaf min uppfattning i frågan. Lycka till
8) Freddie

Jo men om du nu ska dra upp att det är dyrare med turbo o med en R så bör du lägga till att det blir dyrare när automaten går sönder !!!
Användarvisningsbild
av wissel
Nu hade ju vår vän som han skriver sagt att Automat är det som gäller, frågan var vilket motoralternativ.
Förresten Gott Nytt år på dig greeken
8) Freddie
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Brytpunkten för diesel går under 1000 mil/år om man enbart räknar skatt och bränslekostnad. Bäst vor det nog om trådskaparen svarade på mina frågor om hur bilen skall användas. Alla har vi våra synpunkter om vilken V70 man ska välja.

Kan ta ett exempel. Har en kompis som köpte en Opel zafira 1,8 med automat, har tre barn med packning. Jag själv har ett barn+ hund samt extra vikt på kroppen så vi kan nog mätas med deras familj i vikt. När vi låg och körde i samma hastighet fyllde tanken på samma ställen osv så drog min 9-5 aero aut mindre än deras Opel med symaskinsmotor, ca 1dl/mil mindre, eftersom en mindre motor måste jobba hårdare. Är man kåt på gasen så ja då vet ni ju själva vad som händer.

Det är inte alltid mindre motorer går snålare därför måste vi veta hur bilen ska användas för att kunna ge ett adekvat råd.
Användarvisningsbild
av camaro69
Larzan skrev:För långt ned i alfabetet. D5'a ska det vara.
Hur menar du Larzan? Kan du inte alfabetet längre än till D5? :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Vad det gäller driftskostnader så är inte 2.4 eller 2.5T så mycket dyrare än 140hkr... soppatörsten är ungefär samma under förutsättning att man kör ungefär likadant. Servicarna och reservdelar kostar ungefär samma utom vid tändstiftsbyten då turbon är ungefär en femhundring dyrare på grund av dyrare stift. Själva turbon är inte heller något som brukar gå sönder om man inte verkligen missköter den. För min del var det heller ingen skillnad att tala om för försäkringskostnaderna. Dock är det en himla skillnad på körglädje.

Pratar vi ren ekonomi så är en Bifuel inte så dum, men den är imo riktigt tråkig att köra och har en del potentiella fallgropar på reparationssidan, det finns ett par fel i gassystemet som är rätt vanliga och som är ganska dyra att fixa.

/Thomas
Användarvisningsbild
av jimDK
är det någon som provat olika modeller
Jag har i två år haft både en 2.4T (200hk) och 2,4 (140 hk).
Som Funk skriver, finns det egentligen ingen skillnad i förbrukningen om man kör snällt.
140hk är inte våldsam slö eller långsam, men 2.4T är definitivt snabbare. Som wissel, Jag kan mycket väl trivas med 140hk trots att vi har 4 som sitter i bilen.
Om bilarna har samma inköpspris, så jag kommer att välja 2.4T.
Som 'volvo4life' har skrivit, det är en bra idé att testa bilarna/motorene du funderar.
av dasboot
Är väll värt att lägga in ett varningens ord för awd på dessa också. Är kul på vintern och så länge den fungerar, men sen kan det bli dyrt i fall man kör sönder något. En v70n 2,5t är annars en ypperlig bil, driftsäker och inte speciellt dyr att äga. Är dock riktigt trevlig att köra, pigg och ligger bra på vägen.
av Busterina1
dasboot skrev:Är väll värt att lägga in ett varningens ord för awd på dessa också. Är kul på vintern och så länge den fungerar, men sen kan det bli dyrt i fall man kör sönder något. En v70n 2,5t är annars en ypperlig bil, driftsäker och inte speciellt dyr att äga. Är dock riktigt trevlig att köra, pigg och ligger bra på vägen.
Kan bara hålla med, har aldrig haft så mycket kostnader på en bil som min awd v70 -01. Himla skön att köra, men den har verkligen blivit dyr i drift. Det ena har avlöst det andra, är stammis på Rejmes.. :evil:

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]