Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tawoz
Hej! Har fått ett väldigt oroande problem med bilen.
Bilen går väldigt oroligt på tomgång. Hela bilen skakar och hoppar. När man gasar upp från tomgång så knackar det till lite. Ljudet känns väldigt bekant. Ungefär som när man kommer på för hög växel i för låg fart. Men detta knackande uppkommer bara mellan 1000 och 2000 varv. Men när man kör knackar det under hela tiden man belastar motorn. Så länge bilen går av egen kraft framåt knackar det inte. Alltså på 2:an i 20-30 km/h mellan 2-3 tusen varv.. Vet inte riktigt var jag ska börja felsöka. Har någon nån ide vad felet kan vara. Låter som det är något väldigt allvarligt.

MVH Niclas
Vovlo_Henrik skrev:Är det inte kamremmen sa kan du lyssna i motorrummet och gasa upp motorn till olika varvtal så kanske du kan få en hum om var ljudet kommer ifrån :wink:
verkar inte vara kamremmen. Har lyssnat lite och ljudet verkar komma från områden närmast kylet. ljudet verkar komma från toppen.
har fått höra att det kan va spikande från ventilerna. någon som kan bekräfta om detta kan stämma?
Spikar gör den inte det kan ja svara på direkt :wink:

Om du tar tag i fläkten och vickar på den kan du känna något glapp?? Vattenpumpen lever om ganska rejält om den är på väg att ge upp, du kan lossa remmen till vattenpumpen och starta bilen och lyssna om ljudet försvinner :wink: Tänk på att inte köra för länge utan rem då vattnet cirkulerar dåligt utan den...

En tät vevhusventilation kan ge knackande ljud men oftast inte som ett helt tröskverk... :???:
Vovlo_Henrik skrev:Spikar gör den inte det kan ja svara på direkt :wink:

Om du tar tag i fläkten och vickar på den kan du känna något glapp?? Vattenpumpen lever om ganska rejält om den är på väg att ge upp, du kan lossa remmen till vattenpumpen och starta bilen och lyssna om ljudet försvinner :wink: Tänk på att inte köra för länge utan rem då vattnet cirkulerar dåligt utan den...

En tät vevhusventilation kan ge knackande ljud men oftast inte som ett helt tröskverk... :???:
jag kände lite på vatten pumpen... men jag tyckte inte jag kände något stort glapp. Iof så letade jag ju inte efter det då.. ska kolla det senare..
men om man lossar remmen till vatten pumpen så måste man ju ta av den från servopumpen med men det kanske inte gör något att starta utan den..

detta knackande som jag sa innan är väldigt märkligt för övrigt. det försvinner efter 2000 varv och uppkommer bara om man ger gas snabbt. smyger man på gasen så låter det inget..
jag hade ett liknade litet knakande som bara hörs på låga var och det är att man har ac på eller att fläcktens blåsgrej är vriden upp för framrutan.

när var det du byte kamrem och spenrullar kan vara bra att byta och kolla så att du inte fått fel spel på ventilerna
Har nu testat att starta bilen utan att vattenpumpen är inkopplad. men det låter samma som innan..
har även mätt ventilspelet och det verkar stämma med vad det ska vara. kamremmen är kollad flera gånger. och den står rätt...
kan även tillägga att när jag ska starta bilen så verkar det som han missar på någon cylinder.. eller att den inte tänder i rätt ordning...

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]