Den här kontrollavgiften misstänker jag vara rent nonsens.
Dels måste det finnas skyltar vid infarten vem som övervakar parkeringen tillsammans med något sätt att upprätta kontakt, t.ex ett telefonummer.
Dessutom finns det ingen gällande parkeringsregel som överrensstämmer med Q-Parks definition av "ej P inom markerad plats".
Om man går in på Q-Parks hemsida står det följande:
"Infarten till parkeringen är skyltad med ”P”. Detta innebär bl.a. att parkering endast får ske på markerade platser med pilskyltar eller på marken tydligt målade linjer. Vid bevakningstillfället har parkeringsvakten konstaterat att ditt fordon stått utanför sådan markering vilket har dokumenterats med fotografier"
Jämför det med vad som står skrivet i TSVFS 1984:32 Regler om utmärkning enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering:
"Märke 1.4.31.1 skall användas för ett område som upplåts för parkering eller där grundregeln är tilläten parkering med vissa begränsningar i tillåtelsen. Gäller förbud att parkera fordon enstaka sträcka eller del av sträcka skall märke 1.2.40 förbud att parkera fordon användas för att tillkännage förbudet. På motsvarande sätt skall zonmärke (1.2.77.4-10) med förbud för särskilt ändamål användas."
Märke 1.4.31 är en vanlig P-skylt.
I vägmärkesförordningen står följande om P-skylt:
"Används märket vid en särskilt anordnad parkeringsplats gäller anvisningen hela parkeringsplatsen."
Jag fick en sådan kontrollavgift själv och överklagade med ovanstående argument. Överklagningsennheten avslog, jag bestred kontrollavgiften, Q-Park stämde mig inför tingsrätten och uppgav att jag parkerat i strid mot gällande pakeringsbestämmelser.
Jag upprepade ovanstående argument och efterfrågade närmare beskrivning av vilken gållande parkeringsbestämmelse jag brutit mot. Q-Park medgav då ogillande dom, vilket pekar på att de förstått att det inte finns någon sådan gällande parkeringsbestämmelse.
Du får naturligtvis handla efter eget huvud. Jag är övertygad om att du får avslag på överklagan men beviset på att de har fel finns på deras egen hemsida:
http://www.q-park.se/Kontrollavgift/Öve ... fault.aspx
Att bestrida är en långdragen och frustrerande process men jag är övertygad om att du med rätt argument kommer att vinna. Tänk dock på att tingsrätten inte kan lagar och bestämmelser. Du måste själv tala om vad som står i lagar och bestämmelser.
Tänk också på att det finns risk för att Q-Park kommer att påstå att tilläggsskyltning förbjuder parkering utanför markerad plats. Ta fotografier av infartsskyltarna och kopia från deras hemsida.
Om det var jag som fick en sådan kontrollavgift igen, skulle jag göra ett så kallat blankt bestridande. Jag skulle skriva att jag bestider kontrollavgiften utan någon som helst ytterligare kommentar. Risken är stor att de hotar med inkasso. Det brevet skulle jag bara kasta i papperskorgen. Om det kommer brev från inkassofirman skriver jag och bifogar kopia på brevet där jag bestrider. Dessutom skickar jag anmälan till Datainspektionen.
Men du måste bestämma själv hur du ska göra.
EDIT: Om du bestrider är sannolikheten stor att du blir stämd i domstol. Detta även om det är solklart att du har rätt. Jag har intrycket att Q-Park satt i system att använda domstolen som skrämselinstrument. När jag bestridit fick jag först ett brev med ett "erbjudande" att betala för att slippa domstol. Därefter fick jag samma typ av "erbjudande" från Hojab. "Vi kommer därför att till tingsrätten inge ansökan om stämning. Om ni vill undvika detta har Ni möjlighet att erlägga kapitalbeloppet samt ev kostnader inom åtta dagar från detta brevs utskriftsdatum." Om du förlorar i domstol riskerar du att få betala en extraavgift på 500-1500 kronor. Med rätt argumentation kommer detta att stanna vid skriftlig kommunikation, men ändå ta cirka 4-6 månader.
Dessutom skulle jag vilja råda dig till att bara använda skriftlig kommunikation med Q-Park. Det är fullständigt meningslöst att ringa överklagningsenheten.