Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av svempus
om man ska byta olja i motorn för att man inte vet vad som är i.. vad är bäst tappa ur den gamla oljan byta oljefiltret tappa i ny olja och starta motorn låta den gå ca 5 min tappa ur den oljan och i me ny olja eller ska man bara köra i ny olja och skita i att tömma ur motorn går de vad tycker ni tänker byta i bilen nu hög tid att göra de.....
av Vovlo_Henrik
Du gör bara ett vanligt oljebyte+filter, är det fuskat med oljebyten och motorn ser "grisig" ut invändigt så kan du göra som du beskrev :wink:
av kareta
Har ingen aning om vad det är för olja i min bil, ej heller när den är bytt. Ska göra ett byte av all olja+filter när jag kan. Innan dess skulle jag behöva fylla på lite olja eftersom det börjar gå lågt på stickan. Kan jag hälla i "vilken som helst" lämplig olja, eller är det dumt att blanda ny/gammal syntet/mineral osv? Behöver fylla på kanske ½-1 liter.
av svempus
jag kom på en sak jag har fyllt på me 6 eller 7 liter olja de senaste halvåret typ å då kom jag och tänka på att de går ju bara i nått på 5,3 liter i min bil med andra ord så har jag bytt olja i den utan att tappa ur nån eller har jag tänkt helt fel nu....
av sicnarf
Vad har du för bil som rymmer så mycket olja?En vanlig 740 tar bara 3.8 liter olja om jag minns rätt.Har också läst tidigare att du kör 3000 mil på 6 månader men att du måste fylla på 6-7(!) liter olja på ett halv år tyder på stort slitage i motorn.Hur som helst så måste du byta filter också,då måste du göra som vanligt ändå.Dessutom är det bra att tömma ut all skit och metallspånrester vid bytet som du inte gör när du bara fyller på.
av svempus
jag har inte en 740 har en 460 och jag ville inte dra i gång en ny tråd om motor olja när det fans en redan.... den ska visst ha 5,0 liter me olje filtre om man byter....de är de att om jag fyller upp till max på stickan så räcker de ca en månad när jag åker har bara haft bilen i ett halv år och på den tide hare typ gått åt en 4 liters dunk me olja och 2 eller 3 me en liter i skulle jag tro men jag kommer nog bara ha kvar bilen till i sommar vad jag vet....det rör sig om en b20f motor....
av svempus
har en fråga på min bil har topplockspackningen gett sig och vattnet har blandat sig me oljan och jag bara undrar hur jag ska få ur oljan när jag har bytt packningen äre bara att tappa ut oljan och fylla på me ny olja... vad ska jag göra???
Användarvisningsbild
av MrSimson
Bara att tapps ur gammal olja o byta filter o hälla i ny olja. om du vill kan du väl göra ett till oljebyte ganska tätt inpå men tror inte det ska behövas.

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]