Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#357291
Medier i Sverige är rätt bra på att kommunicera att a/ det vore tragiskt om Saab i Trollhättan läggs ned, b/ Kina vill bara åt billig teknik etc.
Kineser är som B20 skriver inte mycket att vara rädda för. De kan nog vara rätt bra ägare till Volvo. Och det är ju i sådana länder kapital kommer att ackumuleras i framtiden.
Ta Saab som exempel, de har länge haft mycket sämre andrahandsvärde än Volvo, Audi etc. Även om Saab läggs ned (vilket f n känns rätt osannolikt med Volvo) kommer det inte att påverka värdet på Saab-bilar som är 3-4 år och äldre dramatiskt, kanske ytterligare 10-15 procent ned. Och det är inte många kronor med tanke på hur lite som är kvar då.
PH
av AndS
#357301
Var inte så orolig över kinesiskt ägande. Vi har idag ca 7 miljarder innevånare på jorden varav 1/3, dvs dryga 2 miljarder bor i enbart Kina och Indien. Så Kina har en enorm marknad bara i sin egen världsdel om man kan nyttja Volvos utveckling och sälja ny teknik i Europa/USA till högre priser för att sedan flytta den till den inhemska marknaden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#357304
Precis, du behöver inte vara ett dugg orolig för andrahandsvärdet nu när Volvo blir kinesiskt.

De enda som behöver vara oroliga är de som jobbar på volvo, de sitter i samma båt som tex teko och varvsindusrin gjorde på 70-80 talet innan allt flyttades till Asien. Ingen syr ju käder eller bygger fartyg i Sverige längre.

Jag jobbar själv inom IT/elektronik-industrin som också snart har flyttat majoriteten av jobben från Sverige till Asien, så bilundustrin är nästa branch att flytta. Du hittar inte en elektronikpryl som är gjord i Sverige, och snart har även Ericsson flyttat till Asien.

Det är där billig arbetskraft finns och den växande marknaden finns.
av Steff 99
#357373
VolvoB20 skrev:Precis, du behöver inte vara ett dugg orolig för andrahandsvärdet nu när Volvo blir kinesiskt.

De enda som behöver vara oroliga är de som jobbar på volvo, de sitter i samma båt som tex teko och varvsindusrin gjorde på 70-80 talet innan allt flyttades till Asien. Ingen syr ju käder eller bygger fartyg i Sverige längre.

Jag jobbar själv inom IT/elektronik-industrin som också snart har flyttat majoriteten av jobben från Sverige till Asien, så bilundustrin är nästa branch att flytta. Du hittar inte en elektronikpryl som är gjord i Sverige, och snart har även Ericsson flyttat till Asien.

Det är där billig arbetskraft finns och den växande marknaden finns.


Det går snabbt att flytta en fabrik som tidigare påpekats , se på Ericssons tillverkning , först flyttade man till östeuropa, när det blev för dyrt där, så flyttades det till Kina.

Det som är mest skrämmande är att ingen bransch är helig längre utan allt går att flytta....om tio år så är det förmodligen inte mycket kvar av Volvo Torslanda.
Se på Svensk IT-support som flyttas från Sverige till Indien.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#357441
Det är ju en naturlig utveckling efterssom många svenskar, och andra I-länders medborgare nästan tycker att det är fult att vara lokalpatriotisk!
Vill man ha kvar olika typer av företagsamhet så får man öppna plånboken och betala för grejerna om de ska produceras här i Sverige, så enkelt är det ju! Såvida inte svenskar kan tänka sig att jobba under samma förhållanden som tex Kineser!
av hansjkpg
#357448
Variosboy skrev:Det är ju en naturlig utveckling efterssom många svenskar, och andra I-länders medborgare nästan tycker att det är fult att vara lokalpatriotisk!
Vill man ha kvar olika typer av företagsamhet så får man öppna plånboken och betala för grejerna om de ska produceras här i Sverige, så enkelt är det ju! Såvida inte svenskar kan tänka sig att jobba under samma förhållanden som tex Kineser!
Bra sagt , titta på tyskland Frankrike Italien , där kör deras regeringstjänstemän i landets tillverkade bilar , I sverige , Vad kör man med där , INTE svenska bilar i alla fall , titta samtidigt hur dom uttalar sig om svensk bilindustri och man blir mörkrädd att ha såna att styra landet. Går inte att ha en svensk fungerande industri under domvillkoren i alla fall. tekniken försvinner från Sverige för att hamna i nuvarande U-länder( till viss del)
av Steff 99
#357503
hansjkpg skrev:
Variosboy skrev:Det är ju en naturlig utveckling efterssom många svenskar, och andra I-länders medborgare nästan tycker att det är fult att vara lokalpatriotisk!
Vill man ha kvar olika typer av företagsamhet så får man öppna plånboken och betala för grejerna om de ska produceras här i Sverige, så enkelt är det ju! Såvida inte svenskar kan tänka sig att jobba under samma förhållanden som tex Kineser!
Bra sagt , titta på tyskland Frankrike Italien , där kör deras regeringstjänstemän i landets tillverkade bilar , I sverige , Vad kör man med där , INTE svenska bilar i alla fall , titta samtidigt hur dom uttalar sig om svensk bilindustri och man blir mörkrädd att ha såna att styra landet. Går inte att ha en svensk fungerande industri under domvillkoren i alla fall. tekniken försvinner från Sverige för att hamna i nuvarande U-länder( till viss del)
Nu har inte Sverige den inhemska marknaden så att Svensk bilidustri hade klarat sig på att enbart sälja i sverige, för det är väl det som menas om alla hade varit patriorer att man bara hade haft hemma marknad..eller?
Det påpekas också att man skall betala mer för det som är svenskt.
Självklart så skulle jag köpa svenskt om det var lika bra eller bättre än det som tillverkas i andra EU-länder eller i övriga världen.
Varför det är så, beror på att en stor del av svensk industri sålts till utländska ägare, en stor del av detta beror på att vi historiskt har haft ett högt skattetryck och andra konstiga beskattningsregler och jag lovar att det är inte nuvarande regering som instiftade dessa.

Volvo som jag tror ni syftar på är inte så bra att man kan konkurrera fullt ut med exv Audi, MB, BMW och även VW. Volvo modellerna är nära nog lika dyra men
leverar inte det samma.
Det intressanta med detta är att Tyska bilarbetare tjänar ca 30% mer än en svensk. Detta borde ge exv. Volvo fördelar framför det som produceras i Tyskland

Om man tycker att det är politikernas fel så vet man inte vad man talar om , hela tjänstebilsmarknadens regler är gjorda för Volvo och SAAB, men vi konsumenter och företagare är inte så dumma att vi leasar eller köper bilar som inte hänger med i utvecklingen.
SAAB är ett gyllene exempel på detta.
Volvo har haft problem med oekonomiska drivlinor, nu sista året har man kommit med några motorer som kan konkurrera.
Men till premiumsegmentet har man fortfarande en väg att gå om man överhuvdtaget har den ambitionen.

Det jämförs med Tyskland, Frankrike och Italien, en första kommentar på detta är att merparten av deras bilindustri görs av företag som är ägda i repektive land.
I Tysklad sälj det över 2 miljoner nya bilar varje år och antalet tillverkade bilar i Tyskland är än högre, självklart är det lite skillnad med Sverige som tillverkar ca 200.000 bilar och personbilstillverkningen är helt styrd av utländska intressen
Sverige har bara AB Volvo allt annat har utlänska ägare, viktigt att tänka på när man kritiserar på svenska politiker
av Tobbev
#357531
Lite kommentarer.

Hur menar du att tjänstebilsmarknaden är skräddarsydd för Volvo och Saab? Problemet för t.ex BMW och Audi är väl att deras bilar är så dyra att de inte kvalar in under 7.5 basbelopp som många företag satt som gräns. Då är det väl inte svårare att BMW får sänka priserna, eller? Jag ser inte problemet.

Jag tror att det enbart är under 2009 som det enbart har tillverkats runt 200.000 bilar i sverige. Under tidigare år har den siffran varit betydligt högre. Se bara på XC90 som tillverkas i Torslanda. Bara den har väl tillverkats i runt 50-60.000 ex under tidigare år.

Nu jobbar jag på Volvo, men även om jag inte gjorde det skulle jag köpt en svenskutvecklad och svensktillverkad bil. Detta gör jag för mina barns framtid och vår välfärds skull. Alla kan inte jobba med serviceyrken, då går Sverige under.

Jag anser att Sverige är så litet jämfört med t.ex Tyskland och Frankrike att vi måste se till vårat eget bästa. Detta gäller för övrigt andra saker också, t.ex så köper jag Ericsson telefoner, trots att jag vet att de är tillverkade i Kina. Ericsson sysselsätter åtminstone folk i Sverige, vilket inte Nokia gör (i alla fall inte i samma utsrtäckning).

Vissa saker finns dock inte svensktillverkat, då har man ju inget val utan får väla det minst dåliga alternativet.
av Lövet
#357538
Problemet med svensktillverkat är att svensken gärna skryter vitt och brett om att han vill ha lokalproducerat men när han står och ska handla - då köper han det billigaste kinesalternativet som finns. Dubbelmoral så det stänker om det.

Jobbade för många år sedan med att sälja hemelektronik. Det som drog mest till butikerna var billig skit. Även om man visste på förhand, och även sa det till kunderna(!), att detta är inte bra grejer - så skulle de ha dem ändå...

Samma princip är det som gör att det inte finns några lokala affärer längre i Sverige. Svensken sitter och gnäller att han måste åka så långt för att handla, men även om det finns en lokal butik 500m bort så köper han bara 1 liter mjölk där i veckan, för "butiken är ju så dyr". Allt annat köper han på ICA Maxi 4 mil bort för att spara några tjugolappar.
av Tobbev
#357547
Håller med dig Andreas. Jag försöker att inte tänka så, dvs köpa billigt skit. Jag betalar gärna mer pengar om det på något sätt lönar sig i längden, antingen via bättre kvalité, chans att behålla arbetstillfälle i Sverige, eller både och.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vad som är intressant är att du inte p&a[…]

Rätt storlek på glödlamporna?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]