hansjkpg skrev:Variosboy skrev:Det är ju en naturlig utveckling efterssom många svenskar, och andra I-länders medborgare nästan tycker att det är fult att vara lokalpatriotisk!
Vill man ha kvar olika typer av företagsamhet så får man öppna plånboken och betala för grejerna om de ska produceras här i Sverige, så enkelt är det ju! Såvida inte svenskar kan tänka sig att jobba under samma förhållanden som tex Kineser!
Bra sagt , titta på tyskland Frankrike Italien , där kör deras regeringstjänstemän i landets tillverkade bilar , I sverige , Vad kör man med där , INTE svenska bilar i alla fall , titta samtidigt hur dom uttalar sig om svensk bilindustri och man blir mörkrädd att ha såna att styra landet. Går inte att ha en svensk fungerande industri under domvillkoren i alla fall. tekniken försvinner från Sverige för att hamna i nuvarande U-länder( till viss del)
Nu har inte Sverige den inhemska marknaden så att Svensk bilidustri hade klarat sig på att enbart sälja i sverige, för det är väl det som menas om alla hade varit patriorer att man bara hade haft hemma marknad..eller?
Det påpekas också att man skall betala mer för det som är svenskt.
Självklart så skulle jag köpa svenskt om det var lika bra eller bättre än det som tillverkas i andra EU-länder eller i övriga världen.
Varför det är så, beror på att en stor del av svensk industri sålts till utländska ägare, en stor del av detta beror på att vi historiskt har haft ett högt skattetryck och andra konstiga beskattningsregler och jag lovar att det är inte nuvarande regering som instiftade dessa.
Volvo som jag tror ni syftar på är inte så bra att man kan konkurrera fullt ut med exv Audi, MB, BMW och även VW. Volvo modellerna är nära nog lika dyra men
leverar inte det samma.
Det intressanta med detta är att Tyska bilarbetare tjänar ca 30% mer än en svensk. Detta borde ge exv. Volvo fördelar framför det som produceras i Tyskland
Om man tycker att det är politikernas fel så vet man inte vad man talar om , hela tjänstebilsmarknadens regler är gjorda för Volvo och SAAB, men vi konsumenter och företagare är inte så dumma att vi leasar eller köper bilar som inte hänger med i utvecklingen.
SAAB är ett gyllene exempel på detta.
Volvo har haft problem med oekonomiska drivlinor, nu sista året har man kommit med några motorer som kan konkurrera.
Men till premiumsegmentet har man fortfarande en väg att gå om man överhuvdtaget har den ambitionen.
Det jämförs med Tyskland, Frankrike och Italien, en första kommentar på detta är att merparten av deras bilindustri görs av företag som är ägda i repektive land.
I Tysklad sälj det över 2 miljoner nya bilar varje år och antalet tillverkade bilar i Tyskland är än högre, självklart är det lite skillnad med Sverige som tillverkar ca 200.000 bilar och personbilstillverkningen är helt styrd av utländska intressen
Sverige har bara AB Volvo allt annat har utlänska ägare, viktigt att tänka på när man kritiserar på svenska politiker