Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av borytter
Hej vår bil beter såg konstigt.
När den är kall måste jag gasa lite för att den inte ska stanna.
När den har blivit varm stannar motorn ibland helt plötsligt.
Jag har kollat varvräknaren när den stannar och den dyker direkt ner till noll.
När jag startar igen så "guppar" varvräknaren , så enligt vad jag läst så funkar ju hallgivaren.
Jag har bytt bränslereläet och har kollat hjälpreläet .
Vad kan det vara?
Är i stort behov av hjälp då det är liye för spännande att köra bilen då det känns som om att nästa gång kanske den inte startar.
mvh Bosse
av borytter
Hej igen.
Dar nu kollat alla kablar och tankat fullt och hällt i K-sprit.
Problemet är fortfarande kvar.
Det började för 3 veckor sedan när det blev fuktigt och när temperaturen skönk ner mot noll.
/Bosse
Användarvisningsbild
av Vildmark
Har du kollat fördelarlocket? Fukt/sprickor/korrosion på polerna? Skruva av locket, torka rent med lite t-röd eller thinner, slipa nätt av ev slagg på polerna (kontaktytorna inne i locket) och torka rent igen. skruva på locket. Är det inte det så är det något annat. Alltid en tröst.
av borytter
Har nu kollar fördelarlocket. där var allt ok. Samma med tomgångsmotorn och luftspjället.
Däremot har jag märkt att när jag stänger av halvljuset, fläkten eller defrostern på bakrutan så stannar motorn???
Kan det vara något jordfel?
I så fall var någonstans?`
av Vovlo_Henrik
Kolla jordningen mellan kaross och motor, du kan ta en startkabel direkt från batteriet till motor för att testa, kolla även jordanslutningarna på innerskärmen ovanför batteriet :-)-)
av borytter
Det som hände igår med att den stannade när jag ändrade regöagen var nog bara tillfälligheter.
Nu stannar den lite som den vill.
Det som är konstigt i mina ögon är att när den är kall så är den svårstartad när den stannar,
men när den är varm hinner jag inte ens frikoppla för att vrida på nyckeln innan den startar igen med ett ryck.
Den luktar även bensin från avgasröret när den är kall.
/ Bosse
av borytter
Nu har jag bytt : rotor , fördelarlock , tändspole och nu vill den inte starta alls.
Jag upptäckte nu lite olja i fördelaren, i nederkant.
Kan det vara så att oljan stör/förstör för hallgivaren?
Då är det ju bara att skaffa en annan fördelare och nya o-ringar.
/Bosse
Användarvisningsbild
av cybermunk
Olja i fördelaren, känns packbox tycker jag men inte hundra.
av Vovlo_Henrik
Tror det finns en manual i kategorin "Tips och Trix" om hallgivaren, oljan kan mycket väl orsaka problem om det läcker... Tändmodulen har du mätt upp den?? Sitter på innerskärmen bredvid luftfiltret :-)-)

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.