Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av supersonic
oilburner skrev:En sak jag kom til å tenka på før oss som menar at motor i 2,4 D AWD(163hk) ar identisk med D5(205)hk. Då burde jo ppc trim til D5 vara samma som til 2,4-163hk. Nar det nu ser ut som at denna trimmsats BSR har sluppet på marknaden kunn ar før D5 så kunde man jo spekulera i om det ar nåt mer an electroniken som inte ar samma sakk?? Låda ? drivlank el dyl??
Det ska vara exakt samma. Men som jag uppfattar det så kan man behöva göra TVÅ OLIKA ingrepp för att få runt 245 hk ur 2.4D (163 dubbelturbo).

1. Omprogrammering av ECM till ursprunglig D5 (205hk), det är bara i ECM skillnaden sitter mellan 2.4D (163) och D5 (205). Låt oss kalla 2.4D (163) för "strypt" eller "detuned".

2. Ytterliggare en omprogrammering, nämligen själva trimmet 205- 245 hk.

Det bästa vore ju att det blev ETT INGREPP. Borde ju vara en smal sak för BSR att fixa... dvs först att ta bort strypet för att sedan inom några minuter trimma till 245 hästar.

RICA Engineering gör det ju :twisted:
av Twendor
Et svar som ble sendt fra Bsr, den 12 desember i år, etter spørsmål om nettopp 163 hk-awd. :)

Vi har i dagsläget ännu inte verifierat 163Hk versionen. Det är på gång och inom en snar framtid så finns även denna version med i vårt trim sortiment för PPC3.

Håll koll på hemsidan för senaste information.

Ha en bra dag.

Med vänliga hälsningar /BSR
Användarvisningsbild
av supersonic
Twendor skrev:Et svar som ble sendt fra Bsr, den 12 desember i år, etter spørsmål om nettopp 163 hk-awd. :)

Vi har i dagsläget ännu inte verifierat 163Hk versionen. Det är på gång och inom en snar framtid så finns även denna version med i vårt trim sortiment för PPC3.

Håll koll på hemsidan för senaste information.

Ha en bra dag.

Med vänliga hälsningar /BSR
Roligt! Då kan man välja bland både BSR och Rica. Vad väljer du Twendor? :D

Roligt 2! V70 D5 med 245 hk är snabbare än V70 T5 260 hk (2005-2007) 80-140 och 100-150 km/h på fyrans växel... och den T5'an går riktigt riktigt bra! Inte som den gamla 250 hästaren.

Roligt 3! V70 R AWD (300hk) blir också efter... AWD sabbar en del där.

Bara för att få ett hum om exakt hur rapp nya D5 TRIMMAD blir.
av Twendor
Her i Nisselandet Norge, har det faktisk blitt en risikosport å tune bilen sin.
Kjenner faktisk navnet på to stykker som i den siste mnd har blitt konntrollert, og kan vente seg store avgifter å betale i det nye året,etter en slik kontroll. :-O)

Det ville vel ha blitt en ekstra avgift på 160 000 NKr for en effektsøkning fra 163 hk-245 hk her i landet.

Blir for stor risiko. :twisted:

Men skulle jeg valgt,hadde det blitt Bsr-PPC3. Har tidligere kjørt biler med trim fra Bsr både PPC-1 og PPC-2, samt fått gleden å få prøve Audi A4-med PPC-3 trim,(143hk-191 hk), og det fungerte helt topp.

Kan bare berømme BSR, for gode produkter og super support.
Var på besøk hos dem i Vexsjø for en del år siden, og merket med en gang at dette var proffe folk. Og de leverte et fantastisk produkt til meg den gangen. Følte at jeg kjørte derfra med NY bil den sommeren.
av Kingfisher
Twendor skrev:Her i Nisselandet Norge, har det faktisk blitt en risikosport å tune bilen sin.
Kjenner faktisk navnet på to stykker som i den siste mnd har blitt konntrollert, og kan vente seg store avgifter å betale i det nye året,etter en slik kontroll. :-O)
Hvordan praktiseres slike kontroller? Å bli stoppet på vei, for så og bli eskortert direkte til teststasjon og benk?
Og ikke kan en påpeke at dine små barn står ett eller annet sted og venter på at pappa skal komme å hente dem?

Bare undres, siden det har vært mye om dette i norske medier i det siste.
av Twendor
Når man blir stoppet for kontroll, blir man påtvunget å ta ombord en fra biltilsynet(staten), denne blir sittende i pasasjersetet til man ankommer kontrollstasjonen. Det er pr i dag bare et sted i Norge de har fastmontert utstyr, men det er vel bare et tidsspørsmål før det finnes over hele landet.
Kontrolløren sitter ombord til kontrollen kan starte, dette for at vi ikke skal ha muligheten for å tilbakestillebilen på noe vis. Den målte effekten vil deretter bli lagt til grunn for avgiften som må betales. :evil:

Men det vil ikke virke den motsatte vei, for biler med mindre effekt enn vognkortet tilsier, de vil ikke få igjen avgiftskroner. ?:-/

Jeg vet en som ikke godtok kontroll uten å ha sin advokat tilstede, og vedkommende ble sittende å vente. Og etterhvert fikk lov å forlate kontrollstasjonen uten å være effekttestet.
Mulig de hevder å ha bedre kontrollutstyr enn de i virkeligheten har, eller er redde for motkrav?

Vet at kontrollører drar rundt omkring og henter inn biler, og de kontrollerer normale familiebiler.

Alle jeg kjenner med tunede biler, har plukket av merker og synlige kjennetegn på kjente trimleverandører.

Ps: Utstyret tar også 4-hjulsdrevne biler. Og skal være godkjent for 800 Hk pr aksel, dvs 1600 Hk.
Skummelt og usannsynlig dyrt å bli tatt. :-(O)
av Kingfisher
Forstår etter å ha søkt litt etter informasjon om dette at det foreløpig er bare en slik "målestasjon", i Trondheim.

De sier også i artikkelen at; "Det går i korthet ut på at vi stopper biler hvor det er skjellig grunn til mistanke om ulovlig høy motoreffekt"

Å stoppe en vanlig familiebil er vel ikke "skjellig grunn til mistanke" vil jeg tro, og har jeg blitt stoppet med en standard familiebil så ville jeg, med eller uten trim, helt klart motstride meg i å bli geleidet til en slik kontroll. Det har jeg ingenting å tape på.

Jeg er også undrende til om personer fra Veivesenet har politimyndighet, og dermed kan hindre at en kjører derfra.
av Twendor
Trafikketaten foretar jo kontroller på veiene, så de har myndighet(offentlig tjenestemann). Stikker du av blir du straffet som å unnlate seg kontroll.
Med Bsr-ppc3 tar det forholdsvis kort tid med tilbakestilling til opprinnelig motoreffekt.

Fikk det demonstrert på Audi A4, og tiden for tilbakestilling med PPC-3 tok ca 1 minutt.
Men boksen må da medbringes, og tilkobling foregå uten å bli oppdaget.

Et av svært få tilfeller hvor man ønsker seg kø? ??:-/
av Kingfisher
Twendor skrev:Trafikketaten foretar jo kontroller på veiene, så de har myndighet(offentlig tjenestemann). Stikker du av blir du straffet som å unnlate seg kontroll.:-/
Det er sikkert riktig. Men de har ikke lov å bruke makt(politimyndighet) for å holde personer tilbake. Hvis det sto om 160.000 i avgift, så vet jeg hva jeg ville ha gjort, sagt fra om at jeg bestrider deres "sjellige grunn til mistanke" og kjøre der i fra.

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]