Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ilovemycar
Man tror inte det är sant...vår enda bilnyckel är borta! Vi är fler om bilen, en Volvo 945 från -92. Men hur gör vi nu? Bilen är importerad från Tyskland 2001...är det ett problem om man ska fixa en ny nyckel? Måste man byta tändningslås? Är chassinumret lösningen till en ny nyckel?
av Cicaro
Bärgare och låssmeder brukar kunna fixa samma det likaså...
Användarvisningsbild
av Anders E
Kommer du in i bilen?
I så fall kan ju ett nytt tändningslås från skroten vara den billigaste lösningen.
av Cicaro
Appropå byta lås och cylindrar.

Du kan dels programmera cylindrar efter nycklar och du kan tillverka nyckel till en cylinder, men det brukar vara dyrt och omständigt, för att koda in cylindern krävs att den är borttagen från låset, för att göra en nyckel efter cylindern(om inte volvo har någo system så de kan göra det efte rchassi) så behöver man en cylinder. För att byta cylinder i tändningslåset så behöver du ha den gamla nyckeln annars så gäller byte av hela tändningslåset vilket är ganska träligt, kräver borrande och tålamod.

Om du kommer in i bilen är det nog billigaste alternativet att köpa en komplett uppsättning cylindrar och ett tändnignslås från skroten och byta själv är gjort på en dag. Om du inte kommer in i bilen är det nog Volvo och höra om de kan tillverka en nyckel efter chassits nummer som är smidigaste alternativet(om än att det kostar)
av Ilovemycar
Tack för råden och tipsen. Jag ringde Bilia, fick tag på en kille som kunde ta reda på just min bils nyckelkod. Efter några timmar kunde jag ta bussen till Bilia, köpa koden för 220 spänn och sedan göra en ny nyckel efter den koden hos en nyckelfirma. Det var väldigt enkelt, men hade inte funkat om jag hade haft ett sånt där fjärrlås.
Det är alltså himla bra att ha en gammal bil. Emellanåt...
Användarvisningsbild
av päpplet
Volvo kan till och med fixa fram nycklar till en amazon om du har nyckelnumret :wink:

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]