Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Brainded skrev:
Frigge skrev:
Zilv skrev:tack för svar =)

undrar om någon har 140 hk med chip ?? 188hk efter chip funkar det bra ?
Om du villa ha dyra problem kan jag rekomendera att trimma en 140 hkr.
När den väl är chippad går det inte göra uppgradering på motorstyrsystemet utan att styrenheten slutar fungera helt o hållet till en kostnad av ca 8000-10 000 kr.

Köp istället en riktig 170 hkr om det är den motorn du vill ha.

/Fredrik
eh va? källa på detta?

/Anders
Min egen erfaranhet räcker gott för mig !

/Fredrik
av bult
Ska du ha turbo så tycker jag T5, mycket trevligare än "lellebrorn"
av _hagitch_
Brainded skrev:
Frigge skrev:
Zilv skrev:tack för svar =)

undrar om någon har 140 hk med chip ?? 188hk efter chip funkar det bra ?
Om du villa ha dyra problem kan jag rekomendera att trimma en 140 hkr.
När den väl är chippad går det inte göra uppgradering på motorstyrsystemet utan att styrenheten slutar fungera helt o hållet till en kostnad av ca 8000-10 000 kr.

/Fredrik
eh va? källa på detta?

/Anders
Jag har också hört nått om det där..är det sant?..
av Perra N
2,5T är den bästa allround-maskinen.
Användarvisningsbild
av Brainy
Frigge skrev:
Brainded skrev:
Frigge skrev: Om du villa ha dyra problem kan jag rekomendera att trimma en 140 hkr.

/Fredrik
eh va? källa på detta?

/Anders
Min egen erfaranhet räcker gott för mig !

/Fredrik
Jag känner då många som har chippat som aldrig haft några problem, men är man orolig så är det väl bara att man återställer trimmet innan man lämnar bilen på bilia osv.

/Anders
av anderc
innan jag köpte min 140hkr så tänkte jag först att det är alldeles för lite hästar. Men nu är jag helnöjd behöver inte mer. Dessutom blir ju försäkring mm dyrare (även reservdelar?)om man väljer en mer motorstark bil. Och skall man vara ärlig hur ofta behöver man dem där extra hästarna?
/ Andreas
av NCR
anderc skrev:innan jag köpte min 140hkr så tänkte jag först att det är alldeles för lite hästar. Men nu är jag helnöjd behöver inte mer. Dessutom blir ju försäkring mm dyrare (även reservdelar?)om man väljer en mer motorstark bil. Och skall man vara ärlig hur ofta behöver man dem där extra hästarna?
/ Andreas
Jag tror aldrig man "behöver" dem. Det handlar om nåt helt annat som att man har ett behov av att gasa, för att omkörningar är inget problem alls med en 140hk vilket brukar vara den lama ursäkten för att köpa en bil med mer hästar/turbo.
av Steff 99
Efter att ha haft ett antal 140 hk visserligen med automat så kan jag konstatera, 140 hk är slöt.
Nu har jag en 2,5T en helt annan bil, jag trodde aldrig att skillnaden var så stor på hela körupplevelsen och bilkänslan.
Så har man ekonomi och möjlighet att välja så är det 2,5 T som gäller
Skillnaden sedan upp till T5 är inte speciellt stor så att det motiverar priskillnaden.

Alternativet sedan är helt klart D5 185hk vilken motor, helt i klass med 2,5T.

Sedan är det bara att välja :-)
Användarvisningsbild
av hemglass
anderc skrev:innan jag köpte min 140hkr så tänkte jag först att det är alldeles för lite hästar. Men nu är jag helnöjd behöver inte mer. Dessutom blir ju försäkring mm dyrare (även reservdelar?)om man väljer en mer motorstark bil. Och skall man vara ärlig hur ofta behöver man dem där extra hästarna?
/ Andreas
hej. Apropå försäkring så jämförde jag en volvo v70 2,4 mot en v70 2,4T , samma årsmodell (-02 tror jag det var) Gissa vilken som var billigare ? Turbon var en femtiolapp billigare..
De skulle kosta ca 3700 kr bägge två. däremot så tror jag att reservdelar är generellt dyrare till en turbo..... :)
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
/ Andreas
Jag tror aldrig man "behöver" dem. Det handlar om nåt helt annat som att man har ett behov av att gasa, för att omkörningar är inget problem alls med en 140hk vilket brukar vara den lama ursäkten för att köpa en bil med mer hästar/turbo.
nä det är klart att man klarar sig uten. men det är fruktansvärt skoj att klippa om flertalet bilar under en o samma omkörning, istället för att ta dom en o en.

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]