Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UffeXC
Sitter med ett välfärdsproblem. Har nu kört XC90 under ett antal år och det börjar bli dags att byta min XC90 D5 aut summum -07. Efter att utforskat de olika XC-varianterna Volvo har att erbjuda föll XC60 bort pga av litet bagageutrymme.
Efter att ha kört XC70 så konstaterades att nya D5an verkligen var en hit men ha-begäret var inte 100% så jag var helt inne på en XC90 D5 R-design och fortsätta XC90 spåret. Tog en provtur med en ny XC90 2010 i hopp om att det skull infinna sig en nybilskänsla som motiverar ett byte till en likadan. Det visade sig dock att min XC90 med 12000 mil på mätaren känns kändes precis lika bra och några tekniska förändringar egentligen inte är gjorda.
Så nu sitter jag åter i XC70 funderingar som förvisso verkar varea en bra bil men ändå inte lockar helt. Har nu tom börjat kika på MBs nya E-klass kombi som motsvarar de krav jag har.
Skall man köra en vända XC90 till eller skall man stiga över till en modernare XC70 eller hepp byta märke helt o hållet? Drömmen hade vart en ny generation XC90 eller åtminstone uppdaterad med nya D5an
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför inte vänta lite, D5 205 med dubbelturbo borde väl hitta ned i XC90 också när som helst.

Men om du tittar på E-klass kombi så verkar du ju vara på väg bort från SUV helt och hållet eller ????

Varför inte V70II D5 AWD då?
av Mr T
VolvoB20 skrev:Varför inte vänta lite, D5 205 med dubbelturbo borde väl hitta ned i XC90 också när som helst.
Men finns det något som tyder på det? Det har väl varit ganska tyst från Volvos sida om vart XC90 ska ta vägen?

Jag sitter också och jämför XC70 och XC90, specat så som jag vill ha dem så skiljer det inte jättemycket i pris och XC90 med R-design är riktigt trevlig. Fast det märks iofs att XC70 är en generation nyare.

Nu är iofs XC90n redan bra prissatt (ca 40 kkr billigare än innan om jag fattat det hela rätt). Innebär det att det inte går att få lika bra rabatt på en XC90 som på en XC70? Nån som vet?

Som sagt - lite av ett "dagens I-landsproblem". 8)

//Mr T
av UffeXC
Hade jag vetat bestämt att de skall stoppa in dubbelturbon i XC90n så hade jag väntat, men det verkar ju inte finnas några tecken på att de satsar i nyutveckling på XC90.

När det gäller mina funderingar kring en MB E-klass så är det mest för att att ha nåt helt annat i valmöjlighet. Egentligen så gillar jag SUV-konceptet starkt men vill ju känna att det är mer än R-dekaler som ger nybilskänsla.
V70II lockar inte alls, då jag tycker linjerna inte harmonierar alls jämfört med gamla V70n. XC70 är förvisso samma kaross men genom de extra XC-detaljerna så stämmer den i mina ögon bättre.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Har själv beställt en XC70 D5. Tycker den motsvarar de krav jag har. Snyggare och mer användbar än XC60 modernare och smidigare än XC90.

Ska bli kul med nya D5 och lite mer utrustning är vad jag har nu.

Körde 50 mil i snöväglag i fredags med min nuvarande XC70 D5 och kan bara konstatera att man blir bortskämd både vad gäller framkomlighet och komfort. Vet inte om jag någonsin vill byta bort AWD.

Hälsar

Henry
av UffeXC
Får väl ge mig iväg och testa XC70n igen... Minnet av förra körningen var att stolarna inte höll lika hög klass som P2 plattans modeller, men jag kanske är väl invand vid dessa.
Är det några tillbehör som jag bara måste speca eller likaså några jag kan låta bli?
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Four-C är ingen nackdel för denna bilmodell. Ger ökad vägkänsla och kontroll av framfarten.

Summum och aut är själklart tycker jag.

Driver support paket är inte heller dumt.

En sak som inte många tänker på att välja en ljudpaket som klarar mp3-skivor. Detta gör att man till exempel slipper byta skivor när man lyssnar på en ljudbok.

Spoiler bak gör bilen snyggare och mer attraktiv.

Hälsningar

Henry
av Mr T
UffeXC skrev:Får väl ge mig iväg och testa XC70n igen... Minnet av förra körningen var att stolarna inte höll lika hög klass som P2 plattans modeller, men jag kanske är väl invand vid dessa.
Är det några tillbehör som jag bara måste speca eller likaså några jag kan låta bli?
Jag tycker nog att jag sitter något bättre i XC90'ns sportstolar, om de nu skiljer mot de vanliga, än i S80ns. Men å andra sidan är jag inte det minsta trött i kroppen om jag så kör 75 mil mer eller mindre på raken.

Gällande utrustning så är XC70 ganska mjuk i fjädring vilket är ruskigt skönt inne i stan med spårvagnsspår, brunsslock och annan skit, men på väg till fjällen med full last och tjälskadade vägar är den lite för mjuk, svajjig helt enkelt. Så FourC är nog att rekommendera.

* Nyckelavstängningsbar pass.airbag ska du köpa till även om du inte har några barn, annars försvinner alla barnfamiljer som begagnatspekulanter. Försumbar merkostnad.
* Timer till extravärmaren
* Fjärrstart till extravärmare - det kommer iaf jag att lägga till på nästa bil. Timern är bra men blir man en halvtimma sen så är bilen nästan helt kall igen. Iaf om det är fjorton minus som det varit runt Göteborg de senaste dagarna.
* Laminerade sidorutor - gör otroligt mycket för ljudnivån. Men det är klart - om du tänker har stereron på fullt hela tiden så kanske det kvittar.
* Mörk inredning - är inte säker på detta men det känns som att bilarna som ligger länge på blocket är dem med ljus inredning. Lite tråkigt och ha en svårsåld bil.
* Infällda barnkuddar bak - skulle jag inte köpa. Även om det är smidigt så är de inte alls sköna att sitta på om man är vuxen. Många taxis som har det och i dem vill man inte sitta länge.
* Parkeringshjälp fram och bak - man vänjer sig ruskigt fort och jag vill nog ändå hävda att jag är bra på att backa och parkera - kommer definitivt med på nästa bil också.
* Taklyucka i glas är trevligt men lite pricey - 10.000 kr...
* De dyra textilmattorna - gummimattor skämmer verkligen bilen tycker jag. Blir mycket trevligare med textil men inte den halvbilliga sorten utan den dyra. Runt 1500
* Sportratt - nu är iofs standardratten väldigt trevlig men såvida du inte ska ha träpaneler så är sportratten löjligt trevlig tycker jag.
* Ljudanläggning HP - jag bryr mig inte så mycket om ljud men HP kan man väl kosta på sig. Hörlursuttag bak om du har kids är prisvärt.

Listan ovan är väl ungefär vad jag skulle lägga till på en Summum.

Låt oss veta hur det blir =)

//Mr T
av borstarmicke
Tycker oxå P2:ans sportstolar är bättre, de nya är ju inte direkt dåliga men det är bättre sidostöd o längre síttdyna i de gamla.

Byter till en 2010:a efter nyår o det skall bli skönt med dynamicstolar i istället för de platta dynorna i vår -08.
av UffeXC
Återkommer med svar när det gäller utrustningsval. Brukar bli en hel del kryss i listan...
Tyvärr går det inte att beställa Dynamic-stolar till XC70.
Ni anger att den utan Four-C blir väöl mjuk på landsvägskörningen. Innebär detta att den också slingrar med tung husvagn efter? Minns vilken njutning det blev när jag bytte från V70n till XC90. Helt plötsligt var det bilen som bestämde var de 2 tonnen skulle rullar och inte som tidigare husvagnen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?