Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Hej

Frågan kanske varit uppe förut. Jag har en Volvo 940 sedan-modell från 1996. Automat och LTT. Ej diff broms.
När det är riktigt halt kan jag ibland får hjulspinn eller t.o.m. få svårt att köra iväg. Är ju också svårt att reglera hur mycket drivning i och med att man inte kan välja växel på samma sätt som en manuell låda.

Då undrar jag över det klassiska tipset att lägga in tyngder i bagageutrymmet. Hur mycket vikt rekommenderas?

Lägger man i för mycket är väl risk att den svansar med baken alt fjädringen tyngs ner för mycket i fartgupp.

Mycket tacksam för svar!

Mvh /Leif
Hade full tank när jag igår hade svårt att ta mig loss, trots bra dubbdäck (nokian hakka 7).
En full tank väger f.ö. 70x0,75 dvs ca 50 kg.
Har lagt en 30 kg betongplatta i bagageutrymmet nu, hoppas det hjälper en del.

Ska testa sen nästa gång jag får problem att dra i handbromsen (fattigmansdiff), för att på så sätt försöka hindra hjulspinn, vet dock inte om det fungerar bra i praktiken.
Köpte två behållare med lock på 15 liter styck nu på clas ohlson. Tänkte fylla med sand. Om jag fattat rätt så väger 1 liter sand ca 2 kg. 15x2x2 = 60 kg då. Måste försöka hitta nåt bra öskar/spade för sand nu bara.
I kapitlet värdelöst vetande kanske, så summerar jag.
Lådan med 15 liter, fyllde jag till 80-90 procent med sand. Jag vägde och det blev faktiskt bara 20 kg. Ställde två såna lådor mot ryggstödet i bagageutrymmet, fast ut mot respektive hjul, så att dom inte rör sig när man bromsar hårt och vikten kommer direkt mot hjulen.

Blev alltså 40 kg extra bara men det får räcka, ska försöka hålla ganska full tank också. Har lagt en spade av typen större trädgårdsspade under luckan vid reservhjulet så man kan använda sanden om man kör fast.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..