Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansjkpg
Sjöberg skrev:Jag ramlade över denna artikeln av en slump. Finns det nån substans i den?
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... rsion=3835
Jag kommer ihåg att det var ett jäkla liv om den där +kabeln när Nyheten kom ut , frågan är väl om volvo gjorde om dragningen efter det. Jag tror dock inte du ska vara orolig, Kabeln ligger ju trots allt "rätt " så långt från dig . Det finns ju inga besked om att en massa volvoägare ska ha blivit sjuka
Senast redigerad av 1 hansjkpg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
jodå, kabeln har dragits om, mins bara inte från vilken årsmodell. (kan ha varit standard från 03 ??? med säkerhet standard från 05)
jag har vet att man (jag) efter montera nya kabeln i äldre bilar.

Man har igentligen inte dragit om kabeln, men man har adrat en minuskabel så magnetfälter neutraliseras.

sälv tror jag inte på att strålningen är farlig.
1. det är likström i bilen, det man jämför med i olika studier rör sig om växelstrom. Sen finns det påhittade armband, täcken o annat som påstås vara bra saker då dom innehåller magneter, dom talaste skit om (påvarkar ingen ting) för att det är permanentmagneter.

2. batteriet siter bak & andvänds vid start av bilen, generatorn sitter fram & andvänds resten av tiden, systemet funkar altså som på vilken bil som helst.

3. detta system har funnits på Audi, BMW & MB, inga skriverier om dessa bilar...

Öppna bagaget o kolla på bateriet, går minuskabaln bak o jordas i bakstammaen, eller försviner den framåt i i bilen?
Användarvisningsbild
av CarMan
Kola artickeln nu, intressant att det är olika värden på S80, S60 & V70N kabaln går på EXAKT samma ställe.
Skilnaden är att bilarna är olika långa, så kabeln är olika lång, längst på S80 kortast på S60 (längd skilnaden är ungefär i baksätet)
Användarvisningsbild
av isak
kommer ihåg den där diskussionen.
misstänker att det är samma problem som för dem som plockar bort ammalgamet ur tänderna?

var ett TV program för någon tid sen. en männska som bodde ensam i skogen transporterade sig med en 72 års MB diesel, elallegiker påstod han sig vara? eftersom den bilen inte hade tändsystem, så höll han sig frisk i fotogenlampans ljus. vad vet jag? förtydligande? min 03a P2 har jordk- ansluten i karossen bredvid batteriet. borde jag bli sjuk nu?
isak
Användarvisningsbild
av Sjöberg
Jag kollade batteriet nyss och såg att minuskabeln går framåt i bilen tillsammans med pluskabeln. Så jag får väl behålla bilen ett tag till...jag som nästan hade fått förankrat att köpa ny... :lol:

Tack för hjälpen!!
Användarvisningsbild
av Funk
Jag antar att stolsvärmen är ett större problem om man är rädd för strålning...

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
finns de nåt som inte är farligt i vår värld?
isak
Användarvisningsbild
av camaro69
Livet är livsfarligt, ingen har överlevt.

Men testa en foliehatt. :wink:

Batteriet blir ju aldrig skadligt urladdat i en hy[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]