Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940
Ja, så ämnet antyder så tänkte jag byta lampor i instrumentpanelen. Har gjort det för reglagen för fläkt värme tidigare och detta var ju enkelt.

Dock så vet jag nu inte hur jag ska gör med instrumentpanelen. Jag kan ta bort plåtsargen men sedan går det ju inte att vinkla ut instrumentpanlen u rhålet känns som den är för stor? Eller är det så att man måste lossa kabelnhärvan fört för att få ut den?

Eller är det enklast att byta genom att angripa den underifrån?

Tacksam för tips.
av putte62
Tag bort de fyra torxskruvarna under sargen. Mätarhuset kan därefter dras bakåt och vinklas. Kablarna kan tas bort för att lösgöra instrumentet helt, men det går nog att vrida bort de flesta lamphållarna med kablarna på plats.
Användarvisningsbild
av Ticken
Tror att det finns en guide här på forumet för hur man gör, och ett tips är att om du har turbo = laddtrycksmätare under varvräknaren så är den slangen till den rätt tajt. Kopplingen sitter vid pedalerna, dra isär den först.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Maxwell
Jag har aldrig behövs lossa instrumenthuset när jag bytt lampor där bakom, har iof rätt små händer och flinka fingrar men jag tycker det är enklare än att ta loss hela huset. Brukar hålla lampan och lampfoten mellan två fingrar (som en cigarett) och lirkar sedan in den i lamphålet, det trixiga kan vara att vrida fast lampfoten men det är inget omöjligt det heller.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av emwtur
Maxwell skrev:Jag har aldrig behövs lossa instrumenthuset när jag bytt lampor där bakom ....
Då har du inte bytt lampan till utetempmätaren !!! :)

/emwtur
av 940
Jag har snikmodellen GL :lol: Så det finns varken utetempmätare eller turbo :D FÅr kika lite närmare på det vid tillfälle. Dock så är det inte prioritet så bilen lag av tidigare i dag. Batteriet dött så jag antar att det är generatorn/eller batteriet som är slut. Hoppas på det senare. Då jag tycker det räcker med att byta laddningskomponenter nu. Bytte laddningsregulator vid ungefär den här tiden förra åtet.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]