Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S4mp4
Är lite trött på ljudet och funderar på att byta ut huvudenheten i bilen (HU-650) till HU-850 och stoppa i slutsteg PA-200.

Räcker det med mjukvaru uppgradering sen för att få det att fungera?
Eller fungerar det inte alls?

Någon som har testat?

/Sampa
av Fred
Om du inte är "märkesslav" så skulle jag rekommendera dig att köpa ett eftermarknadssteg istället. Med ett sådant kan du trimma in ljudet mycket mer till din smak och de har oftast lågnivåutgångar om du vill montera en aktiv sub senare.
Nu kommer du få svar att PA-stegen är optimerade för Volvons kupé och liknande men personligen tror jag inte på det. Jag har väldigt svårt att tro att Volvo skulle ha lagt ned speciellt mycket pengar på forskning och utveckling av detta då huvudmålgruppen (gubbe med keps 8)) inte består av audiofiler direkt. Se bara på att HU-6XX har kassettbandspelare...enda anledningen till det tror jag är att gubbarna ska kunna spela sina dansbands-band.

Med ett steg behöver du inte byta ut HU:n för ljudets skull och du behöver inte ladda någon mjukvara om du skaffar ett eftermarknadssteg.

Mvh
/Fred
av tomme
Fred skrev:Om du inte är "märkesslav" så skulle jag rekommendera dig att köpa ett eftermarknadssteg istället. Med ett sådant kan du trimma in ljudet mycket mer till din smak och de har oftast lågnivåutgångar om du vill montera en aktiv sub senare.
Nu kommer du få svar att PA-stegen är optimerade för Volvons kupé och liknande men personligen tror jag inte på det. Jag har väldigt svårt att tro att Volvo skulle ha lagt ned speciellt mycket pengar på forskning och utveckling av detta då huvudmålgruppen (gubbe med keps 8)) inte består av audiofiler direkt. Se bara på att HU-6XX har kassettbandspelare...enda anledningen till det tror jag är att gubbarna ska kunna spela sina dansbands-band.

Med ett steg behöver du inte byta ut HU:n för ljudets skull och du behöver inte ladda någon mjukvara om du skaffar ett eftermarknadssteg.

Mvh
/Fred
Nu blir jag då rent av förbannad!!!
Hur kan du sitta och skriva något sådant idiotiskt överhuvudtaget?
har du erfarenhet av Volvos lite större ljudsystem?
jag har Volvos hu850 med just nämnda PA-200 och originalsub, och high performance (näst största ljudsystem) och jag lovar att jag spelar skiten ur dom flesta andra biltillverkares originalsystem! och då gäller det både på Sven-Ingvars och senaste Lady-gaga!!!
av Fred
Men nu får du lugna ned dig lite Tomme...

Om du läser vad jag skriver så har jag inte gjort någon som helst jämförelse med Volvos och någon annan biltillverkares originalsystem. Det jag skriver är att jag anser att det är bättre att skaffa ett steg där man kan göra egna inställningar. Volvos steg har inte en enda inställningsmöjlighet och för mig, som ljudtekniker, är det helt ointressant då jag vill kunna ställa in frekvenser och nivåer så det passar mitt öra.

Volvos originalsub matas med högnivå, något som vilken ljudtekniskt insatta som helst kan tala om inte är lika bra som en sub som matas med lågnivå. Dock låter det otroligt mycket bättre med sub än utan, oberoende vilken nivå den matas med.

Jag tvivlar inte på att din stereo låter bra, Tomme, men för mig passar inte ett så pass låst system och därför rekommenderade jag TS att titta på eftermarknadsgrejer om han inte tvunget måste ha Volvo. Många är ju så, står det inte Volvo på så är det inte värt att ha, oberoende av om det finns bättre eftermarknadsgrejer eller inte.
av Fred
Till S4mp4,

Egentligen är den bästa investeringen för dig, om du inte vill lägga ut hela jul-kassan, att bara byta ut högtalarna. Om du nu har Performence-högtalarna så blir det otroligt lyft bara genom att byta ut dem mot bättre. Du kanske till och med nöjer dig med det, utan att skaffa steg.

Jag satte i DLS-system i min bil vilket spelar otroligt trevligt. Dock gjorde jag hela grejen, bytte HU, monterade center och satte i ett 4-kanalssteg så jag kan inte svara på hur min gamla HU hade låtit med bara nya högtalare. Många vittnar dock om att ett högtalarbyte gör grymt stor skillnad.

När jag får i en sub i min bil så kommer det blir fantastiskt! :D
av tomme
Fred skrev:Men nu får du lugna ned dig lite Tomme...

Om du läser vad jag skriver så har jag inte gjort någon som helst jämförelse med Volvos och någon annan biltillverkares originalsystem. Det jag skriver är att jag anser att det är bättre att skaffa ett steg där man kan göra egna inställningar. Volvos steg har inte en enda inställningsmöjlighet och för mig, som ljudtekniker, är det helt ointressant då jag vill kunna ställa in frekvenser och nivåer så det passar mitt öra.

Volvos originalsub matas med högnivå, något som vilken ljudtekniskt insatta som helst kan tala om inte är lika bra som en sub som matas med lågnivå. Dock låter det otroligt mycket bättre med sub än utan, oberoende vilken nivå den matas med.

Jag tvivlar inte på att din stereo låter bra, Tomme, men för mig passar inte ett så pass låst system och därför rekommenderade jag TS att titta på eftermarknadsgrejer om han inte tvunget måste ha Volvo. Många är ju så, står det inte Volvo på så är det inte värt att ha, oberoende av om det finns bättre eftermarknadsgrejer eller inte.
får väl be om ursäkt lite!
blev lite lätt upprörd bara! med tanke på att jag är ingen audiofil så tycker jag faktiskt att Volvos originalljud låter riktigt bra :D
men utan att lägga en hel förmögenhet på en ny ljudanläggning så kan faktiskt Volvos originalsub ge ett bra lyft på originalljudet tillsammans med PA-200 steget! tyvärr så går det bara att ställa nivån på "högnivå:n" som du så riktigt påpekat, men för mig själv som en som jag skulle uttrycka "normalsvensson" så är det ett mycket bra ljudsystem!
av Fred
Ursäkten godtagen! :D

Grejen är att det inte behöver vara speciellt mycket dyrare att köpa eftermarknadsprylar. När jag kollade upp ekonomin för att byta ut mitt system så kom jag fram till att det bara blev marginellt dyrare att köpa nya högtalare och nytt steg från DLS än att köpa originalgrejer från skroten! Så för mig var valet själklart!
av tomme
Fred skrev:Ursäkten godtagen! :D

Grejen är att det inte behöver vara speciellt mycket dyrare att köpa eftermarknadsprylar. När jag kollade upp ekonomin för att byta ut mitt system så kom jag fram till att det bara blev marginellt dyrare att köpa nya högtalare och nytt steg från DLS än att köpa originalgrejer från skroten! Så för mig var valet själklart!
Men för mig så satt det monterat från fabrik med high performance och sub, och jag är riktigt nöjd med det som jag erbjuds varje dag då jag sätter mig i bilen! (tack till den personen som beställde den som ny)
av S4mp4
Tack för alla svar!

Helst av allt vill jag ha kvar huvudenheten för "original"-lookens skull och även funktionaliteten.
Det känns som det passar in bättre, och notera att jag bara är ute efter lite bättre ljud inte bästa möjliga, annars hade man ju kunnat investera i Cerwin Vega och vetefasen allt :p

Har faktiskt funderat på att byta ut högtalarna till bättre, men jag tror inte jag skulle bli nöjd, för det känns redan som uteffekten på huvudenheten inte riktigt orkar driva systemet vid lite högre volym, det låter helt ok nu på normal volym, men ökar man på lite märker man hur det börjar dista och låta illa om högtalarna rätt så tidigt, och då har jag inte ens sub monterad.
Man hör det allra bäst om man öppnar framdörren och kliver ut, fram systemet är nog mest uselt och hänger inte alls med.

Hur är det med DLS talarna, är dom lättare drivna än original som sitter i?

PA-200 kanske passar på HU-650, jag vet faktiskt inte, men det skulle kännas helt ok att ha möjlighet till 6 skivor i huvudenheten så det får mig att luta mot att även skaffa en beggad HU-850.

Sedan lite längre fram blir det nog till att byta ut högtalarna och även stoppa i en sub.

Kanske också bör nämnas att det är en bättre begagnad firmabil :)
av Fred
Självklart ska du hålla dig till original HU, de är jättebra maskiner rent ljudmässigt!! Dock kan vissa tycka att en eftermarknads-HU erbjuder så mycket mer i funktioner att det därför är värt att byta. Jag tillhör inte en av dem. För mig är integreringen, rent estetiskt och funktionellt, mycket mer värd. Här ska nämnas att jag var nästan kategoriskt av den motsatta uppfattningen innan jag köpte min bil...men alla har ju rätt att ändra åsikt, eller hur?! :D

Jag vet ärligt talat inte om DLS-högtalarna är lättare att driva, troligen inte. Dock ska man vara medveten om att ett ljudsystem kan dista/låta illa av väldigt många olika anledningar. I ditt fall skulle jag tro att det faktiskt är högtalarna som är den svaga länken. (Om du har sub eller inte påverkar inte ljudet i det övriga systemet.) Alla Volvos HU har bra med kraft i den inbyggda förstärkaren så nya, bättre, högtalare kommer garanterat låta bättre! Däremot tror jag att det finns risk att det låter ännu sämre om du skaffar ett steg och pressar högtalarna ännu mer.

Enligt min uppfattning tänker du lite felvänt när det gäller investeringarna.

Om du tänker dig stereosystemet som en vattenkanna. Du tycker att det kommer för lite vatten när du ska vattna och att strålen spretar för mycket. Om du skulle öka själva kannans storlek men ha samma pip så händer inte så mycket...det kommer ungefär lika mycket vatten och strålen spretar kanske ännu lite mer. Om du istället skulle behålla din kanna men ändra till en större och bättre utformad pip så händer det grejer! Du får ut mer vatten och strålen blir jämn och fin! :D Detta är givetvis en väldigt förenklad jämförelse men jag tror att det stämmer relativt bra med verkligheten i bilstereosamanhang. Man kan ha hur bra grejer som helst, är högtalarna dåliga kommer det låta dåligt. En annan jämförelse är ju däck: har du plastpuckar på en racing-Porsche så kommer grannens Skoda med nya uppvärmda slicks slå dig på racingbanan!

Om du gör som jag, och skaffar ett 2-vägssystem från t ex DLS så får du lösa diskanter. Dessa monterade jag på plasttrianglarna som täcker ytterspeglarnas infästning. På så sätt får man upp dem i lyssningshöjd vilket gör underverk för ljudbilden.

Så mitt tips blir följdaktligen: satsa på bättre högtalare i första hand! Sen om du väljer Volvo original eller eftermarknads...det, min vän, är helt upp till dig! :D
OTA 4.xx

Ja för flera veckor, kanske en månad se[…]

Svärmor hade Bosch LU-Jetronic insprutning p[…]

Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]