- fre 18 dec 2009, 23:55
Självklart ska du hålla dig till original HU, de är jättebra maskiner rent ljudmässigt!! Dock kan vissa tycka att en eftermarknads-HU erbjuder så mycket mer i funktioner att det därför är värt att byta. Jag tillhör inte en av dem. För mig är integreringen, rent estetiskt och funktionellt, mycket mer värd. Här ska nämnas att jag var nästan kategoriskt av den motsatta uppfattningen innan jag köpte min bil...men alla har ju rätt att ändra åsikt, eller hur?! :D
Jag vet ärligt talat inte om DLS-högtalarna är lättare att driva, troligen inte. Dock ska man vara medveten om att ett ljudsystem kan dista/låta illa av väldigt många olika anledningar. I ditt fall skulle jag tro att det faktiskt är högtalarna som är den svaga länken. (Om du har sub eller inte påverkar inte ljudet i det övriga systemet.) Alla Volvos HU har bra med kraft i den inbyggda förstärkaren så nya, bättre, högtalare kommer garanterat låta bättre! Däremot tror jag att det finns risk att det låter ännu sämre om du skaffar ett steg och pressar högtalarna ännu mer.
Enligt min uppfattning tänker du lite felvänt när det gäller investeringarna.
Om du tänker dig stereosystemet som en vattenkanna. Du tycker att det kommer för lite vatten när du ska vattna och att strålen spretar för mycket. Om du skulle öka själva kannans storlek men ha samma pip så händer inte så mycket...det kommer ungefär lika mycket vatten och strålen spretar kanske ännu lite mer. Om du istället skulle behålla din kanna men ändra till en större och bättre utformad pip så händer det grejer! Du får ut mer vatten och strålen blir jämn och fin! :D Detta är givetvis en väldigt förenklad jämförelse men jag tror att det stämmer relativt bra med verkligheten i bilstereosamanhang. Man kan ha hur bra grejer som helst, är högtalarna dåliga kommer det låta dåligt. En annan jämförelse är ju däck: har du plastpuckar på en racing-Porsche så kommer grannens Skoda med nya uppvärmda slicks slå dig på racingbanan!
Om du gör som jag, och skaffar ett 2-vägssystem från t ex DLS så får du lösa diskanter. Dessa monterade jag på plasttrianglarna som täcker ytterspeglarnas infästning. På så sätt får man upp dem i lyssningshöjd vilket gör underverk för ljudbilden.
Så mitt tips blir följdaktligen: satsa på bättre högtalare i första hand! Sen om du väljer Volvo original eller eftermarknads...det, min vän, är helt upp till dig! :D
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76