NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Kan man vänta på nya D5:an borde man göra det. D5/180hk är notoriskt svår att dosera på ett elegant sätt, i alla fall med automatlåda.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
johan086 skrev: 2, När 2,0F kommer till V50 lär inte 1,8F bli så poppis och därmed tappa (mera) i andrahandsvärde

MVH
Johan
2.0F har redan ersatt 1.8F :)

Har du funderat på en 1.6D (Utan DRIVe) ? :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
johan086 skrev: När 2,0F kommer till V50 lär inte 1,8F bli så poppis och därmed tappa (mera) i andrahandsvärde

Detta är bara mina teorier, men dom kan kanske stämma...?
Jag tror nog inte att det är någon större fara. Det är ju inte den första bil som Volvo uppgraderar motor i, och vad jag vet så har inte de gamla sjunkit som en sten i värde. Det är nog värre om det kommit en helt ny "look". Det är nog för många viktigare att bilen "ser" modern ut,det märker man inte minst här på forumet då de efterfrågar tips att få bilen se ut som My 2008 fast man har en My 2006 eftersom det kom en "facelift" My 2008. Du ser ju inte att det är en 1,8 F förutom på märket på bakluckan (det tar många bort i alla fall). Så mitt råd, prova en. Det är bara DU som kan avgöra om det är den bil du vill ha (ha råd med).
av krille09
Jag håller med ovan.

Man får provköra själv och skaffa sig en bild.

Om man kör många mil dvs spenderar mycket tid i bilen samt tycker själva motorupplevelsen är viktig, tja då motiverar det väl att man lägger de extra tusenlapparna på en dielsel.

Om man kollar beg MY2009(upp till 4000mil) får man 1,8F för ca 158' jämf med 2,0D/1,6D för ca 200'

Jag brukar behålla mina bilar ca 2-3 år. Då är det en fråga om värdeminskning på 1,8F jämf 2,0D/1,6D kontra skillnad i inköpspris på ca 42'(samt kostnad för extra tusenlappar).
Användarvisningsbild
av hozz
Jag gillar att peta ett eller flera fingrar i ögonen på folk i forum, dock inte i verkliga livet :) , men mycket skriverier om diesel eller F-motorer här. Vill ni inte ha kul med en Volvo innan ni ligger i träfracken? Nähä...sluta då läsa vidare.

Skaffa er en T5:a, duger inte den så chiptrimma för tusan. Har så skoj med alla "värstingar" som ska upp i rumpan och löjla sig. Alla har blivit små i backspegeln. Trodde i många år att BMW,Merca eller Audi var i mina ådror., men NIX...Volvo med rätt motor och chip. Vad det sen kostar? Bryr jag mig....? Om jag är miljövetmeden...jopp...har en led-lampa nånstans.
Användarvisningsbild
av Bosa
I och med att du är inne och sniffar på 2,0D och T5 så antar jag att du vill att det ska hända lite när du gasar iaf. Du kör dessutom bara 2000-2500 mil per år så bränslekostnaden är mao inte direkt avgörande. Jag personligen hade avpolleterat 1,8F av två anledningar, dels så är den en av de tröttare motorerna och dels så finns det ganska många av dem så andrahandsvärdet lär inte bli så bra. I och med att Volvo även rear ut dessa lär ju sätta sina spår på begmarknaden av 1,8F. Givetvis ska du prova en och känner du att det räcker så får du ju mycket bil för pengarna och nytt är ju alltid nytt men stirra dig inte blind på att det just är nytt, det finns t ex 2 stycken 1,8F 09:or för 160k på Blocket.

Personligen skulle jag ha gått på en 2.0D alternativt en T5:a. Däremot så tycker jag du ska köpa en 08 och framåt, var väl 08 faceliften kom, vilket i sin tur utesluter T5:an och nästan 2,0D också. Finns en 2,0D under 150k på Blocket. Kan du däremot tänka dig att gå upp 10-20k så finns det ett gäng 2,0D att välja på. Orsaken att jag rekommenderar faceliften är att jag tror den kommer att hålla ett bättre andrahansvärde samt att den är snyggare. Nu är ju allt vad gäller andrahandsvärde bara spekulationer och ett bilköp är väl en av de sämre affärerna man kan göra rent ekonomiskt men men. :)
av johan086
~Kalle~ skrev:
johan086 skrev: 2, När 2,0F kommer till V50 lär inte 1,8F bli så poppis och därmed tappa (mera) i andrahandsvärde

MVH
Johan

Jag gillade Drive när jag körde den. Är den "vanliga" 1,6d likadan i karaktären?

Imorgon blir det till att köra 1,8F, och sedan får vi se om den lever kvar i mina tankar :)

När det gäller D5 så fanns väl den bara med automatlåda fram till 20XX? Inte säker på årtalet där. Hur blir bränsleförbrukningen för en sådan med automat? Är D5 billigare i service än 2,0D och 1,6D? Jag har för mig att man inte behöver byta partikelfiltret på D5.
Användarvisningsbild
av hozz
Däremot så tycker jag du ska köpa en 08 och framåt, var väl 08 faceliften kom, vilket i sin tur utesluter T5:an och nästan 2,0D också
Jösses, ser ut som en japan framifrån, men bak är den OK...vad gäller C30. Hur det står till med S40/V50 vet jag inte.
Användarvisningsbild
av supersonic
johan086 skrev:
~Kalle~ skrev:

MVH
Johan

Jag gillade Drive när jag körde den. Är den "vanliga" 1,6d likadan i karaktären?

Imorgon blir det till att köra 1,8F, och sedan får vi se om den lever kvar i mina tankar :)

När det gäller D5 så fanns väl den bara med automatlåda fram till 20XX? Inte säker på årtalet där. Hur blir bränsleförbrukningen för en sådan med automat? Är D5 billigare i service än 2,0D och 1,6D? Jag har för mig att man inte behöver byta partikelfiltret på D5.
Manuell till D5 kom år 2008. Bränsleförbrukningen med automat, cirka 0,70-0,76 beroende på hur du kör, den går att köras ned mot och kanske under 0,60. Bra motor.

Ja, den är billigare i service! I alla fall jämfört med 2.0D. D5 har 1000 mil längre serviceintervall, 3000 mil istället för ganska korta 2000 mil. Dessutom så behöver du inte byta partikelfiltret, då det är olika konstruktioner och D5 har ett lite dyrare partikelfilter som använder sig av ädelmetaller/katalys (?) istället för additivvätska som 2.0D. Det finns en väldigt bra tråd om olika typer av partikelfilter någonstans... 1.6 D har jag inte riktigt lika bra koll på.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]