johan086 skrev:~Kalle~ skrev:johan086 skrev:
2, När 2,0F kommer till V50 lär inte 1,8F bli så poppis och därmed tappa (mera) i andrahandsvärde
MVH
Johan
2.0F har redan ersatt 1.8F :)
Har du funderat på en 1.6D (Utan DRIVe) ?
-)
Jag gillade Drive när jag körde den. Är den "vanliga" 1,6d likadan i karaktären?
Imorgon blir det till att köra 1,8F, och sedan får vi se om den lever kvar i mina tankar :)
När det gäller D5 så fanns väl den bara med automatlåda fram till 20XX? Inte säker på årtalet där. Hur blir bränsleförbrukningen för en sådan med automat? Är D5 billigare i service än 2,0D och 1,6D? Jag har för mig att man inte behöver byta partikelfiltret på D5.
Manuell till D5 kom år 2008. Bränsleförbrukningen med automat, cirka 0,70-0,76 beroende på hur du kör, den går att köras ned mot och kanske under 0,60. Bra motor.
Ja, den är billigare i service! I alla fall jämfört med 2.0D. D5 har 1000 mil längre serviceintervall, 3000 mil istället för ganska korta 2000 mil. Dessutom så behöver du inte byta partikelfiltret, då det är olika konstruktioner och D5 har ett lite dyrare partikelfilter som använder sig av ädelmetaller/katalys (?) istället för additivvätska som 2.0D. Det finns en väldigt bra tråd om olika typer av partikelfilter någonstans... 1.6 D har jag inte riktigt lika bra koll på.