Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har en volvo 740 som jag fick av en polare pga flytt. Bilen har ståt ett tag nu och nu när jag försökte få igång den, vägrade den. Har byt styrenheter till både soppa och tänning. Soppa pumpen strulade lite i början (ville inte slå till i relät) men den funkar nu. Har kopplat en tändkabel direkt från tändspolen (för att utesluta fördelar strul) och mätt så det kommer ström till den och det gör det. Har provat med 3 olika tändspolar och när man slår på tänningen till läge 2 så kommer det en liten gnista på stiftet men när man sedan drar runt motorn så kommer det ingenting. Har kollat fel koder och har bara 1-1-1 på soppa och tänning. Vad kan det vara vill ut och sladda nu :(

MVH Markus
Back to basics.
Efter att du vevat ett tag för att starta :
1 Plocka loss ett stift i taget. Kolla om de är snustorra eller blöta. För att veta ifall du får soppa. Är det en insprutsmotor ?
2 Kolla gnistan på alla stiften när du vevar starten. Ett stift i taget urtaget. De "riktiga" tändkablarna inkopplade (enbart jorda stiftet till chassit). Så får du en ide om hur bra gnista du har till samtiliga stift. Lika ... olika ? Blå färg, gul färg ?

Hur är det med batteriet ? Är det fullt laddat ?

Hur länge har bilen stått ?
Har du en besinpump under bilen (huvudpump)? Ungefär under förarsätets ryggstöd ?

Det är säkert INTE tändspolen. Så du bör väl fokusera på "fördelarstrul" eller liknande.
Basics II

Vet inte riktigt ifall du har en Hall givare i fördelaren eller en svänghjulssensor för att koordinera gnistan till varje stift. Kolla ifall du har en sladd från fördelaren som går ner emot svänghjulet. Då har du en sån sensor. I så fall prova byta.
Annars har du en Hall givare. Den kan du kolla enl nedan.
Mäta hallgivare:
Peta tillbaka gummidamasken bakom kontakten vid fördelaren (mot kabeln).
Koppla ur tändkabeln från tändspolen.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge).
Mät spänningen (volt) mellan stiftet i mitten och jord.
Vrid runt motorn med handkraft (plocka ur tändstiften så går det lättare)
samtidigt som du håller koll på voltmätaren.
Den skall pendla mellan (låg) ca 0 till 0,7 volt & (hög) ca 1,8 till 5 volt.

Kontakten måste sitta i hallgivaren då du mäter.
Sorry för att jag inte skrev motor det är en b230f. Har vr givare och har mätt och kollat och den funkar som sagt har 1-1-1 på felkod och den skulle ju ha get ut slag i fall det hade varit någon givare. Pumpen under bilen och den i tanken går. Kamremen är hel också. Fick dock ett tips att det kunde vara tänningsslutsteget skall ut och mäta och kolla det.
Tror jag har hittat problemet nu efter en tids letande i kylan :mrgreen: Hittade en riktig volvo verkstads handbok med instruktioner hur man felsökte med någon kod på felsöknings dosan och massa mätande med multimeter och startförsök och när jag kom till vr givaren så fick jag ingen respons alls. Så jag drog ur kontakten till den och satte i en annan som jag hade liggandes och då fick jag ut slag på multimetern. Men när jag skulle ha loss den gammla så va det lättare sagt en gjort, först försökte jag komma åt den med en polygrip men det va för trångt så jag tog och knackade lite lätt med en gummi klubba på den för att släppa späningarna i den men klantig som man va så gick den ju av. Så nu väntar ett roligt växellåds lossande i kylan för att byta vr givaren :(
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..