Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo740an
Hejsan, när jag kallstartar bilen så i kanske 1 sekund så lyser det att oljetrycket är för lågt sen slocknar den. Varför är det så och är det något jag bör oroa mig över? Där är gott om olja i motorn så det är inte det.

Det är en Volvo 740 16v 88B

Mvh
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hur mycket är det på oljestickan? Om backventilen i oljefiltret inte funkar, så rinner oljan ur filtret när motorn stannar och då måste motorn bygga nytt oljetryck vid start.
av Cicaro
Volvo740an skrev:Kanske ska byta oljefiltret + ny olja då?
Motorn tackar aldrig nej till nytt filter och ny olja, speciellt inte om du närmar dig bytesintervallet eller motorn har några år på nacken :-)

Jag hade liknande sympton i höstas precis innan oljebytet, reflekterade inte så mycket över det, trodde nog att det var ont om olja i motorn och brydde mig inte om det eftersom jag ändå skulle byta nästkommande lördag. Efter nytt filter+olja så var allt som vanligt...

Sen kan det ju även vara någon annanstans motorn läcker olja, men då borde du ha märkt det av att du får fylla på olja, dåliga avgasvärden eller fläckar under bilen...
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..