Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas
Jag tycker det nästan blev snyggare på den första bilen, den med rören lite neråt. för på den blåa så känns det som att en del av rören är bakom stötfångaren..
Senast redigerad av 1 Niclas, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
pumpnasare skrev:Bild
Tack för tipset.
Detta är med vridna rör.
Finemang! Ja visst var det ett enkelt och billigt sätt att få till det lilla extra? Enkelt att montera också. Det är snyggt då de går ut lagom mycket utan att se överdrivet ut. Skall vrida mina strax och se hur det ser ut "live" då jag inte orkat hittills pga vädret! Skall sedan välja hur de skall sitta. Gissar iaf att det passar bra till övrigt krom på Ocean Race :-)
av PFA
Måste nog säga att båda lösningarna ser bra ut, kanske med lite fördel till de uppåtvridna rören. Emil, du får allt fixa nya bilder när du vridit rören uppåt :wink:

pumpnasare, antar att det är samma Biltema-rör som Emils bil?

Någon av er som har automatlåda till FT? Det är första gången jag har valt det. Är den bra (bortsett från bränsleförbrukningen antar jag). Kan för övrigt så här innan jag fått bilen nästan ångra att jag inte valde 2.4D med avseende på förbrukningen i synnerhet. Valde FT'n pga att jag inte kör så mycket privat (drygt 1500 mil/år) och väldigt lite i tjänsten plus att ett bättre förmånsvärde på ett ungefär skulle kompensera mot den högre förbrukningen. Men ärligt talat gjorde jag valet utan någon djupare kalkylering och vet därför inte var gränsen går. Sedan tyckte jag att 231 hk med bra vridmoment kunde vara trevligt plus att man förhoppningsvis gynnar miljön (även om jag vet att detta är ett ämne som debatteras friskt här på forumet). Nåja...
av pumpnasare
"pumpnasare, antar att det är samma Biltema-rör som Emils bil?"
Ja det är Biltema som jag monterade i juli, skall bli spännade att se hur dom klara detta förbenade saltandet. Körde med biltema på en my 04 som det blev skit av efter en vinter.
Jag kör för övrigt med manuel låda,reser på norrland och växlar inte så ofta, med 256hk är det 6an som gäller.
Senast redigerad av 1 pumpnasare, redigerad totalt 0 gånger.
av pumpnasare
Dom är ju snedskurna så det är bara att vrida dom 180 grader
av pumpnasare
En fråga har ni med vanliga rörböjar en rökvirvel bakom er vid gaspådrag vid -20 grader?Jag ser inget bakom bilen pga. dimman av E85. Man kan tro det är ett SAAB turbo haveri!!!!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
pumpnasare skrev:En fråga har ni med vanliga rörböjar en rökvirvel bakom er vid gaspådrag vid -20 grader?Jag ser inget bakom bilen pga. dimman av E85. Man kan tro det är ett SAAB turbo haveri!!!!!!!!!!!!!
Värre än så, trampar jag fullt ut på motorvägen så har det samlats fukt i avgasröret som blåser ut som ånga, den kondeserar på bakrutan utsida :-O) så den blir helt igenimmad en liten stund.

Det visar hur knäpp aerodynaiken är bakom bilen och varför att skit sugs upp tll bakrutan.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
pumpnasare skrev:En fråga har ni med vanliga rörböjar en rökvirvel bakom er vid gaspådrag vid -20 grader?Jag ser inget bakom bilen pga. dimman av E85. Man kan tro det är ett SAAB turbo haveri!!!!!!!!!!!!!
Vet vad du menar:-) Har samma redan vid ett par minusgrader. I synnerhet när turbon går in vid 1700 varv. Hade dock samma innan jag bytte till kromade rör även om det var mindre pga att det var varmare ute. Dock verkar just kylan och E85 i kombination ge extra mycket avgasdimma efter bilen. Som du skriver - turbon börjar jobba och vips så har du en mjölkvit dimma i baksuget efter bilen som täcker hela bakrutan:-) Tror som sagt det är E85 i kombination med kyla plus turbon som går in och skjuter ut extra avgasrök. Men som du skriver Pumpnasare: Jag är också nyfiken på om fler har detta fenomen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]